Søppelsug fra Sverige

Heimdal Varmesentral er byens største punktutslipp av CO2.

Det har vakt oppmerksomhet i Trondheim at forbrenningsanlegget på Heimdal ikke lenger skal ta imot restavfallet fra byen, etter at Statkraft Varme tapte i anbudskonkurranse med  Vattenfall sitt  anlegg i Uppsala. Umiddelbart virker det urimelig at søpla skal fraktes 80 mil for å forbrennes. men en gjennomgang av dokumentene i saka viser at Vattenfall sitt anlegg i Uppsala faktisk henter ut så mye  mere energi fra avfallet at transporten blir uvesentlig.

Statkraft Varme har ikke fulgt med i timen, mens svenskene har utviklet sine anlegg til å bli langt mere effektive. Statkraft må rett og slett våkne opp og skjerpe seg hvis søpla skal behandles i Trondheim for framtida.

Miljøpartiet de Grønne beklager at Statkraft Varme har tapt anbudet på forbrenning av restavfallet fra Trondheim, men siden årsaken er at Heimdal Varmesentral er akterutseilt i miljøeffektivitet, håper vi at eieren, Statkraft varme, nå vil skjerpe seg. Det er bra at miljøkrav er tatt inn i anbudsdokumentene, selv om det fortsatt er uenighet om hvordan disse skal utformes og vektes.

Det er også bra at vi gjennom denne anbudsprosessen har fått avdekket i hvor stor grad Heimdal Varmesentral faller igjennom. Prisen på anbudene fra Uppsala og fra Heimdal er noenlunde like, og det er derfor miljøkravene som har ført til at avfallet nå skal eksporteres. Det bør være pinlig for Statkraft at deres anlegg ikke bare faller igjennom på samtlige miljøkrav, men at deres anbud er klart dårligst også når den lange transporten til Uppsala er medregnet.

Fra 22. august trafikeres Trondheim av 150 gassbusser fra MAN, i tillegg til de 50 fra Solaris som kom i drift ifjor høst.

Miljøpartiet De Grønne forutsetter at Statkraft nå sørger for at deres anlegg kommer på høyde med sin svenske konkurrent i effektiv bruk av energien i avfallet, i gjenvinning av varme fra røykgassen og i lokal utnyttelse av bunnasken. Når dette er gjort kan Trondheims innbyggere igjen varme seg med sin egen søppel.

Denne situasjonen er forøvrig også et godt argument for å påskynde utsortering av våtorganisk avfall til produksjon av biogass, et tiltak bystyret flere ganger har vedtatt å gjennomføre,  men som rådmannen stritter imot. Når vi nå har nesten 200 gassbusser kjørende i byen, er det sannelig på tide å forsyne dem med et fornybart drivstoff og avslutte bruken av fossilt brensel i kollektivtrafikken.

About these ads

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 64 andre følgere

%d bloggers like this: