Turisme og byråkrati

Den som har sin informasjon fra norske massemedia har neppe inntrykk av at Irak er et attraktivt turistmål nå om dagen. Men her i Kurdistan arbeides det for å informere i utlandet om de mange interessante opplevelsene og den flotte naturen landet kan by på. Så langt så godt.

Om vi holder krigen i Arabistan utenfor, og bare ser på det fredelige Kurdistan er det nok likevel noen små forbedringer som bør komme på plass før de store reiseselskapene for alvor vil rykke inn.

Før jeg dro hit hadde jeg fått høre at det var åpnet minibanker, og derfor tok jeg med visakort i stedet for en stor bunke dollar. I Dohuk oppdaget jeg riktignok en minibank, men den tok ikke visakort, bare bankens egne kjøpekort.

For å få tak i penger måtte jeg derfor få min kone til å sende en overføring via Western Union, som er i ferd med å bygge et nettverk via en kurdisk bank. Det gikk veldig greitt, pengene ble utbetalt bare noen timer etter at hun var hos Western Union i Trondheim, men jeg håper likevel visa-alderen har nådd Kurdistan neste gang jeg kommer. Det skal visstnok komme en visa-automat i Erbil allerede i neste måned.

Og det var bra jeg hadde penger da jeg skulle registrere meg på Resident’s Office. Sist jeg var her måtte jeg bruke to dager der, denne gangen dro jeg klok av skade opp tidlig på morgenen, og oppdaget at sikkerheten var skjerpet. Jeg ble kroppsvisitert to ganger før jeg kunne stille meg i den første av 9 – ni! – køer.

Ifjor var prosedyren grei, om enn ganske treig, men i år ble jeg grundig forhørt om yrke, bosted, ektefelle, utdanning, barn, barnas adresse, utdanning og yrke, venner i Kurdistan og enda noe mere.

Til gjengjeld gikk det hele faktisk litt raskere enn ifjor. Etter mindre enn tre timer kunne jeg, 30 dollar fattigere, gå ut på gata i den assyriske bydelen Enkawa med rett til å være i Kurdistan i en hel måned.

Tanken slo meg likevel at hele denne seansen og sjauen med banken på forhånd neppe vil synes særlig tiltrekkende for en pakketurist.

Legg igjen en kommentar

