Kom til Kurdistan, Meling!

Mitt hjertesukk om Brynjar Melings bakvaskelser av Kurdistan ble slått opp i Adresseavisa mens jeg kjørte intetanende i taksi fra Suleimania til Arbil. Turen gikk ikke forbi Kirkuk denne gangen, men opp til Dukandammen og over fantastiske fjellpass. For en natur!

Ifølge Meling veit jeg ingenting om Kurdistan, likevel er jeg villig til å ta med Meling til noen av ofrene for virksomheten til hans klienter, når det måtte passe. Men stjerneadvokaten har jo tidligere avslått invitasjon fra kurdiske myndigheter til å komme hit, så han sier vel ikke ja til meg heller. Han veit åpenbart nok, uten å ha vært her.

Mitt anliggende er ikke å angripe Farhad Osman – det er neppe noen katastrofe for Norge om han får være i landet – det har nok Marita Strøms familie sterkere synspunkter enn meg på. Heller ikke vil jeg benekte at en forsvarsadvokat har plikt til å framstille sine klienter i et gunstig lys. Men Meling minner meg om slike forsvarere i voldtektssaker som systematisk sverter ofrene for forbrytelsen.

Det er sant at rettsvesenet her i Kurdistan ikke er som i Norge, og forholdene i fengslene er ofte kummerlige. Men i motsetning til en del av Melings klienter går ikke kurdisk politi til angrep på uskyldige mennesker på åpen gate. Jeg tror derfor ikke på at Farhad Osman blir uskyldig forfulgt her i Kurdistan, og jeg veit med sikkerhet at Melings framstilling av forbrytelsene til Mullah Krekar er usanne.

Når Meling nå prøverå få det til at jeg ikke veit hva jeg snakker om er han et godt eksempel på en mann som juger så han trur det sjæl. Det er derfor på tide han får møte virkeligheten.

Tar du utfordringen Meling? Vil du møte noen av Krekars ofre ?

5 kommentarer (+add yours?)

  1. Dravllah
    May 27, 2007 @ 10:25:32

    Tar du det som et kompliment å bli kalt dum av egghodet Meling?

  2. vindheim
    May 27, 2007 @ 13:58:47

    det er vel ikke ment som en kompliment, men jeg kan ikke si jeg foeler meg truffet
    😉

  3. provosert
    Nov 04, 2007 @ 07:34:12

    ENIG, gi mannen oppholdstillatelse.han har jo kone og barn i norge. hvis farhad osman hadde tenkt å gjøre familien strøm noe, tror du ikke han hadde gjordt det mens ingen visste han var i norge? han oppholdt seg jo i norge i 2 mnd uten noen dramatikk?! tror ikke han er så farlig som enkelte vil ha det til. hva mener du vindheim?

  4. Jan Bojer Vindheim
    Nov 04, 2007 @ 13:36:55

    I utgangspunktet mener jeg det skal være åpne grenser, og dermed fri innvandring, men en slik ideell verden har vi jo ikke.
    Farhad Osman har stelt seg dumt (for å si det mildt) ved å snike seg inn i landet etter å ha blitt utvist på livstid. Siden han nå er sendt tilbake til Sørkurdistan, syens jeg det er greitt at han blir der.

  5. ingiltere ogrenci vizesi
    Aug 05, 2008 @ 17:57:28

    do you know any information about this in english?

Legg igjen en kommentar

