Fra sitadellet

Sentrum i byen Arbil er sitadellet, Khala, en festning hvis alder ingen er sikker på. Den var på plass allerede 2000 år før Kristus, og den var gammel allerede da. Nå ser det ut til at UNESCO skal involvere seg i å utbedre ruinene.

Da jeg gikk ut av hotellet imorges slo varmen mot meg som et fysisk sjokk. Og foran meg så jeg nok en gang murene til gamle Arbil. Jeg bestemte meg for å gå opp dit før det ble enda varmere.

Siste jeg var her, for et drøyt år siden , var festningen en slum, mere enn 8 000 flyktninger fra Saddam-periodens forfølgelser bodde der under kummerlige kår. Nå har de fått jord av kurdiske myndigheter.

Den kurdiske regjeringa , KRG, har satt igang restaurering av festningen sammen med Unesco. Det er langt igjen før søppel og skrot etter flyktningenes triste tilværelse er fjernet helt, men allerede nå er det mulig å se hvordan sporene av en lang og fargerik historie er blitt avdekket.

Særlig er det mange flotte bygninger fra den ottomanske perioden, men også fra eldre perioder finnes det fortsatt rester.

Når Unesco for alvor kommer inn i bildet vil også arkeologer komme hit for å undersøke de mange lagene med rester fra byens flere tusen-årige historie.

Det blir påstatt her i Arbil, eller Hewler som kurderne gjerne sier, at dette er den eldste kontinuerlig bebodde byen i verden. Akkurat den æren er det flere som vil slåss om, blant annet Jeriko og Damaskus, men det er ingen tvil om at historien suser gjennom gatene her.

Idag kom det noen få regndråper sammen med lyn og torden. En antikivitetshandler oppe på haugen viste meg spor av Saddam Husseins granater, fra hans siste inntog i byen for bare 10 år siden. Da var han tilkalt av Kurdistans nåværende president, Massoud Barzani og hans parti KDP, som trengte hjelp i et internt opgjør med sine kurdiske rivaler i partiet PUK.

Nå regjerer KDP og PUK sammen. I varmen i kveldinga sitter jeg som andre folk og slurper glovarm te med masse sukker mens vi kaster blikk opp på de mektige murene som kneiser over oss. Litt tordenvær gjør ikke mye inntrykk på disse murene.

Legg igjen en kommentar

