Farvel til Kurdistan –

Så er jeg kommet til den siste dagen av dette oppholdet i Kurdistan, et land som ifølge sine naboer ikke eksisterer; et land der du kan oppleve at taksisjåførene nekter å ta betalt av utenlandske passasjerer, og der guttunger med Che Guevara på t-skjorta, fullstendig uten ironi, forsikrer deg om sin dype kjærlighet til George Bush og USA.

Dette var mitt tredje besøk i Sør-kurdistan, et besøk som har utdypet mine kunnskaper om landet, som har styrket gamle vennskap og som har etablert mange nye.

I går kveld hadde hotelldirektøren arrangert festmiddag for meg, den utenlandske vennen til kurderne, og et par framtredende kurdiske musikere kom for å synge og spille. Vi var en gruppe godt voksne menn, alle utenom jeg var kurdere, og måltidet tok mange timer, med rikelig tilfang av både mat og drikke.

Jalal, som er svoger av min venn Bekes fra Trondheim, spilte saz, et tradisjonelt strengeinstrument, og Muhammad sang intense sanger – om lengselen etter den elskede, og om kampen for et fritt Kurdistan. Sangene var åpenbart godt kjent, for alle sang med i refrengene, lo og gråt og klappet takten.

Idag går jeg rundt og tar avskjed med steder jeg er blitt godt kjent med de siste ukene, da Hewler har vært min base for streiftog til mange deler av dette mangfoldige landet.

For siste gang på lenge kunne jeg idag uten frykt kjenne barberkniven gli over halsen min. Nå må jeg begynne å barbere meg selv med barberblader støpt i plast.

Hjemme i Trondheim venter sensuren på min masteroppgave i religion: Ufomyter og teosofi.

Og så blir det valgkamp, med helt andre problemstillinger enn dem mine kurdiske venner står overfor.

Legg igjen en kommentar

