Sorgenfri

Så har Trondheim fått sitt gatemagasin, Sorgenfri, ei blekke folk uten annen legal inntekt kan selge til forbipasserende. Halvparten av utsalgsprisen tilfaller selgeren. Tanken er at det skal være mere respektabelt å selge et slikt blad enn å tigge, for ikke å si stjele eller selge ulovlige substanser.

Erfaringene fra Oslo der bladet =Oslo har vært tilgjengelig på disse premissene i flere år allerede er gode. (Gateavisa har allerede i mange år praktisert et tilsvarende system). Folk er villig til å kjøpe bladene, mange synes det er lettere å betale for et blad (selv om det ikke blir lest) enn å gi fra seg penger til tiggere uten annen motytelse enn ett «takk». Og selgerne syns også det er greitt å bli respektable næringsdrivende, framfor de tvilsomme alternativene de tidligere har hatt.

Så langt så godt. Men når jeg kjøper et blad vil jeg ha noe å lese, i det minste nok til å fylle den tjue minutter lange bussturen hjem til Kattem. Dette er en test =Oslo ikke består, bladet er så reindyrka estetisk at teksten blir likegyldig. Det første nummeret av Sorgenfri, derimot, består busstesten med glans. Faktisk leser jeg fortsatt i det, flere dager etter at jeg punget ut med mine 40 kroner. Det er åpenbart at redaksjonen har lagt vekt på å få gode tekster, og tilmed tekster som kan utfordre kjøperne på et og annet punkt.

Om jeg ikke har misforstått helt, er forskjellen på å selge Gateavisa og å selge =Oslo i stor grad knyttet til bladenes høyst ulike profil. Selger du =Oslo har du gått inn i en rolle som applauderes av den liberale offentlighet uten forbehold. Du selger et produkt som er godkjent av alle velmenende mennesker. Selger du derimot Gateavisa representerer du en sosial og politisk utfordring til det bestående. Du kan mistenkes for å ha nedbrytende politiske holdninger og for ikke å angre dypt nok på ditt sannsynligvis svært tvilsomme valg av rusmidler. Jeg mistenker at mangelen på kontroversielle artikler i =Oslo har sammenheng med denne situasjonen.

I dette perspektivet er det gledelig å se at Sorgenfri ikke sjenerer seg for å presentere skribenter med klare og sterke meninger om kontroversielle spørsmål. Jeg håper redaksjonen følger opp dette i seinere nummer, slik at kjøperne kan ha flere grunner til å skille seg med 40 kroner enn ønsket om å hjelpe en godkjent taper. Det er ikke det at jeg ønsker å finne igjen mine egne synspunkter i et blad som Sorgenfri, men jeg ønsker å finne et blad med rom for friske og skarpe meninger som ikke er tilpasset den til enhver tid rådende gode smak.

Sorgenfri har begynt bra, vi håper fortsettelsen blir enda bedre.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Jan Bojer Vindheim
    May 19, 2010 @ 07:30:11

    Bare så det er sagt: «ErlikOslo» er et utmerket blad, som har forbedret seg mye siden det først kom ut. Jeg kjøper det hver gang jeg er i Oslo.

Legg igjen en kommentar

