Bedre bymiljø

Tirsdag og onsdag denne uka var et par hundre representanter fra norske kommuner samlet i Oslo for å drøfte Framtidens byer – klima- og miljøvennlig byutvikling. Politikere og byråkrater skrøt av sine storslagne planer, og hele tre departementer lovte drahjelp i form av både penger og praktisk veiledning. Det er tydelig at det økte engasjementet i klimaspørsmål nå er iferd med å få konkrete konsekvenser for kommunal politikk på mange områder, ikke minst transport.

Mens vi venter på at regjeringa skal komme med sin lenge varslede klimamelding er engasjementet i norske kommuner voksende. Under konferansen fikk vi høre både om tradisjonelle og enkle tiltak som tilrettelegging for gang og sykkeltrafikk og om mere avanserte og kostbare planer som bygging av bybaner og omlegging til alternative drivstoffer.

Både Oslo, Bergen og Stavanger satser på storstilte bybaneprosjekter innbakt i veibyggingsprosjekter for å sikre egenfinansiering ved hjelp av veiprising/bompenger. Men på litt lengre sikt er det nødvendig med lovendring for å kunne finansiere drift og utbygging av kollektivtransporten gjennom veiprising uten at brorparten av inntektene skal måtte gå til å øke kapasiteten i veinettet. Det er jo slik at flere og bedre veier undergraver enhver forbedring av kollektivtranporten, ved å gjøre bilkjøring enklere og mere attraktivt.

Et annet satsingsområde for flere av storbyene er biogass som drivstoff. Mens Fredrikstad kommune allerede i mange år har drevet et lite antall busser på biogass, og flere byer har tatt i bruk naturgass som drivstoff i bussparken, er nå omsider biogass på full fart inn i norsk transportpolitikk. Bergen har vedtatt å samle inn våtorganisk avfall for utråtning sammen med kloakk for å framstille biogass, mens Oslo er på vei til å vedta en tilsvarende satsing. Det er likevel langt igjen før vi henter igjen svenskene, som allerede i mange år har utnyttet biogass som drivstoff i en lang rekke byer.

Bymiljøkonferansen hørte også om mange gode måter å forme byene våre på for å bedre trivselen hos byens innbyggere og legge tilrette for mere miljøvennlige valg. Biologisk mangfold, mere attraktive offentlige rom, redusert energibruk og innkjøpspolitikk i klimaperspektiv var blant temaene som ble belyst med eksempler fra Norge og andre land.

Det går ennå ikke veldig fort, men det er tydelig at tempoet i norske kommuners miljøarbeid er raskt økende. Her er nok å ta tak i for de Grønnes nyvalgte lokalpolitikere fra høsten av.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: