Mediavold

Når VG og Adresseavisagjør et stort nummer ut av min fortid som konebanker, bekreftes mine vurderinger i Vannbæreren, som de jo tar utgangspunkt i.

Det er jo vel kjent at hver tredje kvinne opplever vold i et parforhold, det skulle kanskje tilsi at hver tredje mann vil ha slått en kjæreste i løpet av livet. For noen går det jo enda lenger, og utarter til systematisk mishandling og tortur over lange tidsperioder. Organisasjonen Menn mot vold er opprettet av menn som tar dette alvorlig.

Statistisk sett vil det  i såvel Adresseavisen som i Trondheim Bystyre finnes mange menn som har begått overgrep, noen av dem atskillig grovere enn det jeg presterte. Det foregår overalt, men er likevel usynlig.

Når mine ugjerninger for tretti år siden får så stor oppmerkspomhet er det altså ikke fordi det jeg har gjort er uvanlig, det er fordi jeg innrømmer min overgrep og tar avstand fra dem. Det burde jeg kanskje være tilfreds med. Oppslaget i Adressa var nok i største laget, verre er det at avisas nettredaksjon lanserer det hele som et utspill i valgkampen. La meg derfor gjøre det klart, slik jeg også sa til journalisten i Adressa, at Vannbæreren 11 ikke på noen måte er planlagt i forhold til valgkampen, tvertimot er det en ytterst ubeleilig arbeidsbelastning i en hektisk valgkampinnspurt. Og Miljøpartiet de Grønne er da heller ikke nevnt i oppslaget.

Legg igjen en kommentar

