Landsbyliv og bilisme

Satyabrata. Ranjita og Dellan

Satyabrata. Ranjita og Dellan

Fra Varanasi for vi gjennom lufta tilbake til Delhi og derfra østover til Orissa. På flyplassen i hovedstaden Bhubaneswar ble vi møtt av Satyabrata Misra og hans sønn Dellan. De ga oss blomster og tok oss med til sit hjem et par timers kjøring mot nordøst. Det var en sterk kontrast mellom den fredelige landsbyen Chhatra og det hektiske bylivet vi hadde opplevd i India fram til nå, men til tross for de store folkemengdene i byene, er det fortsatt på landsbygda flertallet av Indias millioner lever sitt liv.

Satyabrata bodde et par år i Norge på 1990-tallet og har nå sammen med sin kone Ranjita bygd opp et økologisk småbruk på en familie-eiendom som lå brakk i landsbyen Chatra. De har tre kyr og noen mål med ris og grønnsaker foruten en del frukttrær som gir dem bananer, mango og kokosnøtter.

Kyrne gir dem melk som foredles til smør, yoghurt og ulike ostesorter. de har også et anlegg som utvinner gass av kumøkka. det indiske ordet for kumøkk er gobar, og produktet kalles derfor gobargas. Gassen kan brukes til matlaging og andre formål. En betydelig bedre ressursbruk en den tradisjonelle tørkinga av kukaker til brensel. Det er likevel en betydelig estetisk sans som kommer til uttrykk i de mange kunstferdig formede stablene av tørkede kukaker som kvinnene daglig legger opp i over hele det indiske subkontinentet.

OG det er et merkelig misforhold mellom den flid som kommer til uttrykk i dekorasjonene på selv det enkleste hjem, i sammenligning med den likegyldighet som viser seg overfor haugene med søppel som fyller gater og jorder.

I denne sammenhengen er det også fristende å nevne den nyheten som har dominert indiske aviser og fjernsynssendinger den sister uka, d en indiskproduserte bilen Tata Nano som skal selges for hundretusen rupier, eller cirka 10 000 norske kroner.

Denne lille lekre bilen ble lansert på en stor motormesse i Delhi sist helg, og vil bli i salg fra høsten av. Produsenten Tata Motors regner med å selge flere millioner av dem i løpet av de nærmeste åra. Og spaltistene i indiske aviser er fulle av jubel over dette teknologiske gjennombruddet. Et par stykker nevner riktignok at disse millionene av kjøretøyer kan komme til å øke trengelsen på gatene og kanskje også slippe ut litt eksos, men pytt-pytt.

Alle miljøvernerne har jo som kjent tre biler i oppkjørselen, skriver ei jente i Hindustan Times, og vi bruker alle bil når vi skal kjøpe en pakke kjeks. En Tata Nano blir dessuten mere miljøvennlig enn mange av dagens totaktere. Så da så.

Og dermed fikk vi også et innblikk i hvilke avstand den indiske middelklassen har til den store hæren av fattige indere så vel som til økologi og moral.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: