Kerala

En kathakalidanser Det er ikke uten problemer å finne fram her, når vi ikke kan lese skiltene på busser og veier, og knapt nok ville kunnet uttale dem i noe fall. Busskonduktøren så forundret på meg da jeg ba om en billett til Bolundulum, men etter et øyeblikks ettertanke foreslo han Kallambalam istedet, hvilket jeg godtok. Så avkrevde han meg 33 rupier, rundt en femmer i norske penger, akseptabelt for en times bussreise i halsbrekkende fart.

Kerala er den femte indiske delstaten vi har vært innom. De tre første, Delhi, Rajasthan og Uttar Pradesh brukte samme alfabet (devnagari) og samme hovedspråk, nemlig hindi. I Orissa var det derimot et annet språk og et annet alfabet, begge deler kalt oriya, men fortsatt nært i slekt med bengalsk og hindi. Her i Kerala snakker og skriver de til gjengjeld på malayalam, et dravidisk språk fra en helt annen språkfamilie enn de nordindiske språkene (som jo er i slekt med norsk og andre germanske språk).

Nåja. Når hovedstaden heter Trivananthapuram er det godt for en turist at den vanlige former er noe lettere å uttale: Trivandrum, og å finne fram til hovedstaden som er endeholdeplass på bussen er også greitt. Verre blir det altså når man på tilbakeveien skal skifte fra buss til taxi på et sted med et fremmed navn man ikke husker ordentlig.Ved hjelp av vennlige medpassasjerer kom jeg nå iallfall av i Kallambalam, og leidde en tuk-tuk, en motorisert rickshaw ned til Varkala Beach der Arnhild og jeg og noen tusen andre turister har lagt beslag på noen flotte strandlinjer med palmekledte klipper. Etter to uker med hektiske reiser gjennom noen av verdens mest forurensede og tettbefolkede byer er det godt å slappe av med strandliv de siste dagene før vi vender snuten mot nord igjen.

I morges våknet jeg til lyden av vedisk resitasjon gjennom en skurrete høyttaler. Langs toppen av klippene over stranda ligger et belt av suvenirbutikker, restauranter og hoteller, men et par hundre meter lenger inn blant palmene kan man spasere forbi rekker av indiske middelklassehjem uten å se snurten av en turist. Noen minutters spasertur her brakte meg til et tempel for Kali der det tydeligvis var planlagt en større feiring, prestene dekket opp til guder og mennesker med kokosnøtter, frukt og yoghurt. Utenfor ble det kokt større mengder mat som nok var ment for menigheten.

Som de fleste indiske delstater har også Kerala er flertall som karakteriseres som hinduer, men her er også mange muslimer og et betydelig innslag av kristne. Da vi landet i Cochin, Keralas største by, for noen dager siden hadde vi følge av et stort antall svartkledte menn, mange med en mystisk bunt på hodet. De var på vei til det hellige stedet Sabrimala, som har et viktig tempel viet til Shiva under navnet Ayyappa. Pilgrimene vandrer i flere dager gjennom skogene med en kokosnøtt fylt av ghee samt blomster og diverse andre implementer i et svart klede på hodet.

I selve Cochi var det store katedraler på sentrale steder, og prangende moskeer. Men hinduismen dominerte likevel. Vi fikk vårt første glimt av den tradisjonelle Kathakali-dansene, og fikk seinere på kvelden delta i en stor festival til Shivas ære. Det var som på andre festivaler – opptredener på flere scener, utallige boder med mat, juggel, røkelse og blomster. En stund satt jeg fjetret i en eim av elefantmøkk, foran noen sangerinner som hadde en helt utrolig framføring av religiose hymner og som ifølge ei engelskpråklig lokalavis kan være Sukanya Jagaram og hennes gruppe.

Også her i Varkala har vi sett Kathakali og seinere i uka planlegger vi en større ekspedisjon til Trivandrum der en stor kulturfestival byr på flere timers gratis kathakali foruten sang, dans og mye annet som kan underholde en blasert turist