Heia, Cultura!

Avisene presenterer av og til en guide som visstnok skal gjøre det lettere for oss å plukke ut den beste banken. Men min bank blir aldri utpekt som den beste, til tross for at den har et helt enestående spektrum av tilbud. Det kommer nok av at Cultura sparebank ikke deltar i konkurransen om lavest gebyrer. Den er til gjengjeld uovertruffen når det gjelder sosial og økologisk profil.

Og når Dagbladet, Adresseavisen med flere forutsetter at vi som bankkunder bare er interessert i én eneste ting: nemlig å redusere våre gebyrer mest mulig, så bommer de iallfall totalt på meg. Da jeg hadde konto i Fokus Bank kunne jeg nok irritere meg over at bankens overskudd gikk til skyhøye lønninger for feite direktører. Men overskuddet og forvaltningskapitalen i Cultura Sparebank brukes til å finansiere tiltak innen den brede alternativbevegelsen.

I forhold til mitt totale forbruk i løpet av året er det ikke mange kronene som blir liggende igjen i banken. Når jeg drar visakortet fra Cultura blir jeg belastet noen kroner som gjør det mulig å drive en bank som låner ut penger til den økologiske bakerikjeden Godt brød, Svartlamoens egen restaurant Ramp, Hurdal Økolandsby, steinerskoler og mange andre gode tiltak. Cultura Sparebank har sprunget ut av den antroposofiske bevegelsen, men har slett ikke noen sekterisk profil.

Heia Cultura! Jeg håper der beregner dere store nok gebyrer til at driften er sikret i lang tid framover. Jeg betaler dem med glede.,

Legg igjen en kommentar

