Trondheimstrikken skrangler videre

trikkensvennerforsl_714961bSå har vi trikketilhengere i Trondheim vunnet en ny runde.

Arbeiderpartiet i Trondheim Kommune er blitt enige med Arbeiderpartiet i Sør-Trøndelag fylke om fordeling av utgiftene til drift av Gråkallbanen i 2009. Håp eller frykt for nedlegging av sporveien er derfor lagt på is til neste krise. Dette var såpass imponerende (og uventet?) at lederskribenten i Adresseavisen fant å kunne rose det – dessto mere oppsiktsvekkende fordi avisa de siste månedene har brukt så mye spalteplass på å spå trondheimstrikkens snarlige død.

Men som lederskribenten peker på, er det fortsatt mange problemer å løse. Noen av disse problemene går fram av en rapport Norconsult leverte til Trondheim Kommune for noen uker siden. I rapporten fra Norconsult peker man på både kortsiktige og langsiktige investeringsbehov. Mest oppsikt vakte påpekingen av det store etterslepet som har oppstått på grunn av manglende vedlikehold, og som på enkelte områder utgjør en direkte sikkerhetsrisiko. Risikoen blir selvsagt ikke mindre av at veivedlikehold er et kommunalt ansvar, slik at det blir tvilsom regnskapsføring å sette oppgradering av veistandarden i Kongens gate på Gråkallbanens konto, men dette viser igjen tilbake på den grunnleggende årsaken til at skinnegående trafikk kan synes mere kostbar enn veitrafikk: anlegg og vedlikehold av skinnegangen føres til utgift for tog og trikk, anlegg og vedlikehold av vei føres ikke til utgift for buss og trailer.

Ikke dessto mindre trengs det betydelige investeringer dersom bystyret går inn for utvidelser av sporveisnettet. Nye skinner og nytt vognmateriell løper fort opp i hundretalls millioner kroner. Slike problemer er ikke blitt enklere av den akselererende økonomiske krisa, og de stakkars 8 millionene som er satt av til investeringer i sporvei blir bare småpenger.

Det er likevel ei anna krisa som stikker dypere enn den finansielle. Det er klimakrisa. Kortsiktige økonomiske problemer må ikke hindre oss i å satse på de transportmidlene som er mest gunstige i klimaregnskapet. Når Trondheim skal redusere klimautslippene og utforme et funksjonelt trafikksystem, må elektrisk sporveisdrift være et viktig element. Nye sporveier bygges nå i rekordfart både i Europa og i USA. Miljøpartiet i Sverige har nylig lagt fram en omfattende plan for utbygging av elektrisk sporvei i åtte svenske byer

Det rødgrønne flertallet i Trondheim bystyre har flere ganger vedtatt å utvide sporveisnettet i byen vår, men det er ikke kommet noen endelig avklaring på når eller hvor. Vi venter blant annet på en utredning av et omfattende bybanesystem der sporveien skal inngå. Dessuten venter vi på ei avklaring fra regjeringa sin side på den pakka med miljø- og transporttiltak som Bystyret vedtok tidligere i år.

Når denne pakka kommer opp å stå, vil den blant mange andre gode formål også skaffe midler til investering i sporveisutvidelser. Blant de mest sannsynlige utvidelsene er først og fremst forlengelsen til Piren, og deretter nye linjer til Sorgenfri og Lade, slik det går fram av kartet fra Gråkallbanens Venner som er gjengitt lenger opp på denne sida.

DataPROSJ34092 - Skiltforskriftstd-skilt.dwg 513 (1) Nå er som kjent krise et annet ord for mulighet. den økonomiske krisa har ført til at regjeringa legger fram en rekke tiltakspakker, og ventelig vil noen av disse også omfatte midler til samferdselsprosjekter. Med byggeklare planer burde Trondheim stå langt framme i køen for slike prosjektmidler.

Jeg har plassert min blogg i Trondheimbloggportalen Bloggurat!

Reklamer

4 kommentarer (+add yours?)

  1. Peder Ås
    des 09, 2008 @ 23:05:33

    Har Gråkallbanens venner noe web-sted? Hvordan kan jeg melde meg inn?

  2. Jan Bojer Vindheim
    des 27, 2008 @ 17:38:49

    Dessverre har ikke «Gråkallbanens Venner» noe nettsted, men du kan jo forsøke å ringe til sekretæren, Terje Haukaas: 73 96 87 24 / 468 49 705.

  3. Vegard Kyrkjebø
    jan 05, 2009 @ 14:25:46

    På lengre sikt, er det vel ein ide med by-bane frå Heimdal sentrum- Tiller-Fossegrenda-Midtbyen. Kombinert med oppgradering av tog tilbodet frå til dømes Melhus frå sør og Steinkjer frå nordleg retning, er vi eit godt stykke på veg. Då kan ein vel for godt skrinleggje planlagte motorveg prosjekt…

  4. Johan
    mar 15, 2009 @ 22:00:41

    Ja, enig, men det går jo tog der!! Forslag trinn 1:
    Bygg ut Støren – Stjørdal med mest mulig dobbelspor, rulletrapper osv til stasjoner der det er litt avstand/stigning. Det bor fantastisk mange langs den linja som går der i dag. Raske tog med billettering som t-banen i Oslo vil sikre god fart og korte stopp.

    Trinn 2: Ta i bruk Lerkendalsporet, oppgrader til vanlig fart, og tunnel fra NTNU inn til sentrum.. Dette vil gi Heimdal-Sentrum på 10 min. Og for all del: Ikke ny Sluppenbru, og hvis den må bygges skal den økte kapasiteten BARE brukes til buss/taxi.

    Hilsen Johan – som har bil ja, men ikke iddiot for det.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: