Transport og miljø

bilerRegjeringa har nylig lagt fram en Nasjonal Transportplan for perioden 2010 til 2019. Planen skal ikke bare fastsette tiltak for utvikling av transportnettverkene våre de neste ti åra, den skal også bidra til å stimulere sysselsetting og økonomi i ei krisetid. Det overrasker vel ingen at dette innebærer en sterk økning i bygginga av nye veier over hele landet. En økning i bevilgninger til bane og annen kollektivtransport blir bare småpenger i sammenlikning.

Veilobbyen i Norge er sterk både i distriktene og i byene, og får stadig framføre sin klagesang over den elendige veistandarden de mener vi har i Norge. Det er derfor befriende at Arvid Strand ved Trafikkøkonomisk Institutt nå slår fast i marsutgaven av fagbladet Våre Veger at norsk veistandard gjennomgående er svært god og at trafikksikkerheten i Norge er helt i verdenstoppen.

Men dette gjør neppe synderlig inntrykk på dagens unge voksne. En generasjon som aldri har levd uten bil, forteller uten skam at de er avhengige av bilen for å utføre sine daglige gjøremål. Nylig kunne tilmed den tidligere distriktssekretæren i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag fortelle at hun bruker så mye av døgnet bak rattet, at det bare er der hun kan snakke med slekt og venner i telefonen. Vi håper hun bruker handsfree, men det er altså godt dokumentert at telefonsamtalene like fullt reduserer den oppmerksomheten en sjåfør må ha om kjøringa .

Men når veksten i biltrafikk oppfattes som en naturlov, ei urkraft vi hverken kan styre eller stanse, blir det naturligvis bare mulig for samferdselsministeren å redusere skadevirkningene. Etter utfordring fra Natur og Ungdom innrømmer samferdselsminister Navarsete at Nasjonal Transportplan ikke har som målsetting å redusere utslippene av klimagasser, men bare å redusere takten i økningene. Slik sett demonstrerer den de dype innebygde motsetningen ikke bare i norsk samferdselspolitikk men også i klimapolitikken.

For det er jo ikke bare sysselsetting og økonomi som får regjeringa til å satse så mye på utbygging av veisystemer med økt bilisme og økte utslipp som nødvendige resultater. Bilismen er blitt ei drivkraft i den økonomiske utviklinga i en slik grad at redusert bilsalg blir et faresignal. Det er derfor ikke underlig at så mye av de offisielle satsingene på reduserte utslipp fra trafikken går på alternative drivstoffer.

Biler drevet av elektrisitet eller gass er ganske riktig mere miljøvennlige enn biler drevet av bensin eller diesel, men det blir et paradoks at vi skal anbefale elektriske biler samtidig som ENOVA og andre aktører oppfordrer folk til å skru av lyset for å spare strøm. For egen del må jeg si jeg har liten sans for å spare strøm hjemme dersom hensikten skal være å sikre mere drivstoff til bilparken.

Det er på tide å skjære igjennom: Bare reduksjon i bilkjøringa kan i lengden sikre de utslippskuttene som er nødvendige, for ikke å snakke om at redusert bilisme er nødvendig for å frigi arealer i i byer og tettsteder som idag er okkupert av biler og parkeringsplasser.

Men da blir det altså nødvendig å satse mere på utbygging av miljøvennlig kollektivtrafikk enn på tilrettelegging for økt bilisme. Den dagen vi får en transportplan der innsatsen for hurtigtog og annen miljøvennlig transport får flere penger enn bilveiene er vi på rett vei. Ikke før.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Balanse
    Apr 01, 2009 @ 17:53:53

    «Den dagen vi får en transportplan der innsatsen for hurtigtog og annen miljøvennlig transport får flere penger enn bilveiene er vi på rett vei. Ikke før.»

    Godt sagt!

  2. Montag
    Apr 09, 2009 @ 19:48:50

    Det er et gigantisk selvbedrag at vi liksom kan løse klimaproblemet uten at noen vil merke det. Den innebygde motsetningen som du skriver om her er et godt eksempel på hvordan selvbedraget gir seg utslag i praktisk politikk. Vi må før eller siden innse at vi på visse områder må begrense oss, hvis ikke vil begrensningene bli tvunget på oss av naturlovene og vår moder jord. Og det vil bli smertefullt..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: