På vei mot Himalaya

Siste dagen min i Rishikesh hadde jeg bestemt å bruke til en trivelig spasertur, og ifølge Rough Guide er det en vakker og behagelig spasertur på en drøy mil fra Swarg Ashram, der hotellet mitt ligger, til landsbyen Nilkanth som har et gammelt Shiva-tempel. oppover2

Det Rough Guide ikke forteller er at de nærmere 15 kilometrene i luftlinje til Nilkanth innebærer en høydeforskjell pa 800 meter, og siden veien passerte et enda høyere pass må stigningen ha vært nærmere 1000 meter opp fra Ganges.

Jeg har nye sandaler som ikke er inngått enda, og ble mer og mer klar over hvor de ikke passer helt.-

Men det var verdt turen uansett hvor sliten jeg blei. Vi var mange som gikk samme vei, babaer, familier og folk som hadde ulike gjøremål langs veien. Alle var blide og vennlige. Og det var ganske riktig en flott utsikt og mange naturskjønne partier før vi gikk ned nye bratte skråninger til Nilkanth. Der var natur og landskap helt annerledes enn nede i Rishikesh.

Nilkanth er en fjellandsby bygd i terasser i bratte skråninger, husene ligger i trappetrinn oppover i åsene, og jordene som er kultivert i årtusener ligger også i terasser. Slik gir Nilkanth et tidløst inntrykk, og en forsmak på det jeg venter meg lenger opp i fjellene.

Turen tilbake til Ganges tok jeg med Jeep. Den var registrert for 10 av en eller annen uforståelig grunn, men vi var 13 ombord, og jeg hang halvveis utover bakluka. Veiene var av en slik karakter at jenta ved siden av meg begynte å spy. Sjåføren senket ikke farten av den grunn.

Så kom vi ned til Laxmanjhula, den øverste delen av Rishikesh. Her var det et hektisk liv med salg av allslags juggel og vestlig popmusikk på kafeene. Jeg satte meg i en kafe ved elvebredden, rullet en joint og drakk en kopp chai. Så ruslet jeg de par kilometrene videre langs elvebredden til Swarg Ashram.

Imorgen skal jeg forsøke å komme meg til Janki Chatti. Det er der veien til Yamunotri slutter. Egentlig har det vært min plan å reise til Ganges’ utspring, Gangotri og gå til isbreen Gomukh (ku-snuten) lenger opp, men veien til Gayotri er fortsatt vinterstengt. Derfor blir det utspringet til tvillingelva Yamuna jeg forsøker å nå i første omgang, Så får vi se hvordan det går med Gangotri-veien etterhvert.

For meg var iallfall Nelkanth en liten forsmak på Himalaya, ikke minst på grunn av de bratte bakkene.
🙂

1 kommentar (+add yours?)

  1. Balanse
    Apr 20, 2009 @ 13:11:52

    Dette høres helt herlig ut! Gangotri ser magisk ut på bilder… God tur videre.

Legg igjen en kommentar

