Døde fildelere rider videre

Mye rart kom ut av hippiekiulturenGrateful Dead, som ble opprettet i 1965 og spilte sin siste konsert i 1995, var blant de mest populære bandene i USA, ikke minst på grunn av sine hyppige turneer. Med sine dype røtter i hippiekulturen var Grateful Dead dessuten et kulturfenomen som vi ikke har sett maken til i Europa (skjønt et sted mellom Pink Floyd og Gong kan være en antydning).

Mange aspekter av moderne datateknologi utviklet seg raskt i det samme psykedeliske miljøet som Grateful Dead. Blant de toneangivende figurene her var Stewart Brand som fra 1967 av redigerte det alternative leksikonet Whole Earth Catalog og som i 1985 var sentral i opprettelsen av databasen the WELL (Whole Earth ‘Lectronic Link), et pionerprosjekt i interaktiv kommunikasjon (over oppringt samband) som ble en viktig pådriver for utvikling av internettets muligheter, der man blant mye annet også hadde livlige diskusjoner om musikken til Grateful Dead. Sammenhengen mellom det psykedeliske miljøet og datateknologiens utvikling til internett er skildret i Fred Turners bok From Counterculture to Cyberculture.

BarlowNagelPolaroidLittleEn av de to viktigste tekstforfatterne til Grateful Dead, John Perry Barlow, var blant grunnleggerne av Electronic Frontier Foundation, en organisasjon som sprang ut av miljøet rundt the WELL. EFF som kjemper mot enhver form for sensur på internett har lenge hatt en aktiv norsk avlegger i form av EFN. Når disse forkjemperne for elektronisk frihet nå har fått en populær kampsak i striden rundt fildeling er det interessant å merke seg at Grateful Dead har lagt ut tusenvis (!) av konserter på databasen The Archive, og at enda flere konserter med bandets velsignelse er tilgjengelig på fildelingsnettverk som Etree .

Bakgrunnen for dette finner vi nok en gang blant teknofrikere i 1960-tallets California. Grateful Dead var husband under de berømte (eller beryktede) syreprøvene til Ken Kesey der utprøving av elektronika og psykedelika gikk hånd i hånd. Lydbåndopptakere og filmkameraer surret konstant. Som følge av dette ble det rutine å feste Grateful Dead sine konserter til tape, ikke minst siden improvisasjon var et hovedelement i bandets musikk og de gjerne skrøt av at de aldri spilte samme låt på samme måte flere ganger – og iallfall ikke spilte de samme låtene på flere konserter etter hverandre.

tapersDet oppsto en gjeng ivrige fans som fulgte bandet rundt med båndopptakerne sine. Bandet aksepterte dette i en slik grad at det ble satt av et område foran scenen, Taper’s Section, der lydfolket kunne sette opp utstyret sitt. Bandets teknikere gjorde også egne opptak, og det utviklet seg en kultur der slike opptak i form av kassetter ble utvekslet på ikkekommersielt grunnlag i stort omfang. Dette kunne skje ved personlig møte eller ved hjelp av postverket.

Da internett og personlige CD-brennere ble allment utbredt tok selvsagt deadheads raskt disse mulighetene i bruk. CDer erstattet kassetter som utvekslingsmedium. og konserter ble lagt ut til nedlasting på mange nettsteder. Snart begynte taperne å legge ut konserten til nedlasting få timer etter at musikken var skapt, og for å få opp hastigheten var de nylig utviklede programmene for fildeling, som Bit-torrent, kjekke redskaper.

Som kjent reagerte de store plateselskapene med høylydte rop om sensur da det gikk opp for dem at fildelingsnettverk var blitt populære medier for spredning av musikk. Mektige økonomiske aktører krevde at nedlasting av musikk måtte bli forbudt. Jeg fikk selv for få år siden – uten varsel – fjernet en rekke lydfiler med Grateful Dead fra nettstedet mitt – til tross for at en tillatelse fra bandet til å dele slike lydfiler lå på nedlastingsida. Plateselskapene hadde krevd alle MP3 filer fjernet, og nettleverandøren fulgte oppfordringen uten å sjekke lovligheten av hver enkelt fil. Naturligvis bruker jeg ikke lenger den ISPen.

I 1996 ble Grateful Dead oppløst etter at frontfiguren Jerry Garcia døde. de gjenværende bandmedlemmene startet ulike soloprosjekter, hvorav det musikalsk mest spenstige utvilsomt var Phil Lesh and Friends. Men de røk også uklar med hverandre om fildeling. Det gikk opp for dem at gratis nedlasting av konsertopptak fratok dem gode inntektsmuligheter. Gitaristen Bob Weir ga derfor ordre til nettstedet Archive om å sperre nedlasting av konsertene, noe Phil Lesh var dypt uenig i. Enden på det hele ble at publikums opptak av konserter (Audience tapes) fortsatt kan lastes ned fritt, mens bandets egne opptak fra miksebordet (Soundboards) bare kan streames – dvs du kan høre på dem men ikke lagre dem. Samtidig begynte nettstedet deres (Dead.net) å legge ut konsertopptak til nedlasting mot betaling.

mickeyimage2 Det hører med til historien at de gjenværende bandmedlemmene nå er forsonet med hverandre og – etter først å ha spilt to støttekonserter for Barack Obama under fjorårets valgkamp – har begynt å turnere under navnet The Dead. Konsertene blir selvsagt raskt gjort tilgjengelig på en rekke fildelingsnettverk, og kan også bestilles mot betaling. Det låter bra, noe som viser at musikken kan leve videre selv om Garcia er død. Og lenge etter at de siste medlemmeneav the dead er, ehh, døde, vil konsertene bli spredd – samme hva de gjenlevende plateselskapene måtte si.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: