Apokalypse – når ?

Blir det bare alles kamp mot alle når sivilisasjonen bryter sammen ?

Blir det bare alles kamp mot alle når sivilisasjonen bryter sammen ?

Det har lenge vært åpenbart at miljøbevegelsens framganger ikke har klart å oppveie de tunge, grunnleggende retningene samfunnet beveger seg i. Spørsmålet er nå om vi likegodt skal forberede oss på et unngåelig økologisk og økonomisk sammenbrudd, eller om det bare er enda viktigere å arbeide for grunnleggende politiske endringer som kan forhindre en slik katastrofe.

Allerede i 1972 avdekket den banebrytende rapporten Limits to Growth det mange hadde begynt å innse: nemlig at menneskehetens økende forbruk av energi og råvarer ikke kan fortsette i det uendelige. Jordkloden er ikke uendelig stor, og metaller og andre råvarer finnes bare i begrensede mengder. Før eller seinere vil vi nå et punkt der det ikke lenger er olje igjen å pumpe opp fra jordskorpa, der metaller og andre råvarer tar slutt, der det ikke er nok vann til alle.

Veksten i antall mennesker og det økende forbruket hvert enkelt individ står for vil uunngåelig føre oss inn i en krise, dersom vi ikke i tide forbereder oss på en helt annen virkelighet. Og dette har da også vært den økologiske bevegelsens budskap i alle år: Vend om i tide! Det er ingen skam å snu!

Bevisstheten om de økologiske problemene har selvfølgelig økt enormt siden 1972. Derfor opplever vi nå en valgkamp der mange partier presenterer seg som miljøvennlige, og foreslår nye drivstoff til bilene, bedre vern av biologisk mangfold, bedre avfallsbehandling osv osv. men til tross for at alle snakker om miljø og klima peker pilene bare en vei.

Velmente og kloke politiske og økonomiske tiltak kan nok til en viss grad dempe symptomene, men klarer ikke å snu de dype underliggende trendene. VI må derfor innse at vi står foran en katastrofe av globale dimensjoner. Og for den britiske miljøverneren Paul Kingsnorth er dette like greitt. Han hevder i et innlegg i The Guardian at et sammenbrudd i dagens industriøkonomi er nødvendig for at det skal bli mulig å utvikle økologisk holdbare livsmønster for menneskene på denne planeten. Han har for godt mål opprettet et nettsted for å drøfte det kommende sammenbruddet .

En annen kjent britisk miljøaktivst, George Monbiot, er ikke enig. Han hevder på samme sted at det fortsatt er mange økologiske verdier å ta vare på og mye mennskelig lidelse som kan forhindres ved konsentrert innsats for å vende sivilisasjonen i miljøvennlig retning.

For dem som i likhet med Monbiot fortsatt håper på at den globale forbruksvekstens Titanic ikke kan synke, og mener det er innsatsen verdt å kjempe for økologisk fornuft må jeg anbefale Miljøpartiet De Grønne som i det minste tar utfordringens omfang på alvor. Dere andre kan enten være konsekevente og stemme på FRP, som ikke skjuler egoismen, eller dere kan pynte dere med et lite fikenblad ved å stemme på et av de mange partiene som hevder det er mulig å kombinere fortsatt forbruksvekst med økologisk fornuft.

8 kommentarer (+add yours?)

  1. Haakon
    Aug 20, 2009 @ 19:49:55

    Hvor mange mennesker mener dere at kloden kan tåle ?
    Og hvordan skal det reguleres ?

  2. Mikkel
    Aug 20, 2009 @ 20:42:23

    Jeg kom tilfeldig innom denne bloggteksten, og ble overrasket: Er det ennå noen mennesker som elsker apokalypsen så sterkt at de ser spøkelser ved høylys dag? Tydeligvis.

    Jeg minner om at det til alle tider har vært mennesker som har sett endetiden nærme seg. De som har lest historie, vet at slike varsel florerte på 1600-tallet, og på 1800-tallet var de også vanlige. 70-tallet, som bloggskriveren sikkert kjenner til, hadde også sin versjon; den gang kaltes det «kapitalismens sammenbrudd», evt. «den tredje verdenskrig». Ja, selv blant de høyrevridde finner vi en variant – noe alle som leser Dagens næringsliv får med seg.

    Jeg tror de som ser apokalypsen nærme seg med fordel kan roe seg ned. Det som ligner et framtidig sammenbrudd viser seg ofte å være forandring, bare. For verden er i konstant bevegelse, og det meste overlever, litt forandret, litt annerledes, men høyst vital. Det er absolutt ingen sikre tegn på noe økologisk sammenbrudd. De som mener noe annet, bare ønsker å se det så sterkt, så sterkt at det føles virkelig😀

  3. Audun
    Aug 21, 2009 @ 08:47:50

    Jeg har stor respekt for de som så at det bar galt av sted før vitenskapen leverte tung dokumentasjon på dette, og skuffet over at ikke flertallet av mennesker så at vi burde ha snudd i tide. Mange har forsøkt å bidra til endring ved å gi ulike politiske partier mulighet til å handle og formidle alvoret på Stortinget. Men stemmene har vært bortkastet (sukk). Det er på høy tid med De Grønne – før det er altfor sent.

  4. snirkelsnorkel
    Aug 22, 2009 @ 09:24:21

    Ikke uenig, men kommer likevel ikke til å stemme på de grønne denne gangen. Grunnen til dette er at jeg – selv om det høres ut som en klisje – er livredd for en FrP-regjering, og derfor ikke føler jeg kan «kaste bort» stemmen min på et parti som likevel neppe vil komme inn på Stortinget.

  5. Goredom
    Aug 22, 2009 @ 18:20:53

    Vel talt, Vindheim!

    Jeg er selv sterk sympatisør med MDG, men må dessverre i dagens stemning si meg enig med snirkelsnorkel over her; i den situasjonen vi nå står overfor, med FRP som mulig regjeringsparti, så er det aller viktigste i nåsituasjonen å stoppe dette for enhver pris. Jeg holder meg derfor for nesa, glemmer at jeg burde vært begeistret for det rødgrønne regjeringsprosjektet, og stemmer SV eller AP, avhengig av hvem som mangler stemmer for et sistemandat.

    Synd men sant.

    Hvis MDG skulle komme inn på tinget ville ingenting gledet meg mer, men slik situasjonen er, er dette svært lite sannsynlig.

  6. Øyvind Strømmen
    Aug 29, 2009 @ 12:05:27

    @Goredom:

    Glem ikke at du også stemmer med skattepengene dine. En stemme til AP gir dem 400 kroner mer, en stemme til SV gir dem 400 kroner mer.

    Har du ikke litt lyst til å gi de pengene til MDG i stedet, og dermed bidra til vår lokal- og fylkestingsvalgkamp om to år?

    For øvrig synes jeg at Arbeiderpartiet er sleipe – smarte, men sleipe – når de fokuserer så mye på Frp. Det skal svært mye til før vi får en Frp-regjering. Ap satser på å skremme folk med Siv Jensen.

  7. Goredom
    Aug 29, 2009 @ 22:46:20

    @Øyvind Strømmen

    Hva mener FRP om partistøtten? Partistøtten er også noe som kan forsvinne, eller bli desimert.

    Nå dreier dette valget seg om hvorvidt Norge skal styres av FRP eller ikke for tiden. Jeg anser FRP som så skummelt for meg selv og andre jeg på en eller annen måte assosierer meg med, at min stemme må være med aktivt i politikken for å stoppe FRP. Da betaler jeg heller inn 400 i ekstra kontingent de neste fire årene, men tillater meg å holde meg for nesa og stemme på sannsynlig overvekt for de rødgrønne i dette valget. Hvilket av partiene jeg kommer til å stemme på avgjøres av hvilken av sistekandidatene som er nærmest stortingsmandat på meningsmålingene rett før valget.

    Som sagt: dette er en holde-seg-for-nesa-situasjon. en fjerdedel til en tredjedel av menneskene jeg møter pr dag er FRP-velgere. Jeg møter mange mennesker pr dag. Jeg synes det er skummelt, og jeg er oppriktig bekymret; folk vet sannelig ikke sitt eget beste.

  8. Goredom
    Aug 29, 2009 @ 22:53:12

    En liten tilleggskommentar:

    Jeg er vel kanskje av den oppfatning at vi i MDG må innse at i dette landet som er så bloddopet på olje, så vil en dypgrønn politisk effekt ikke vise seg i populasjonen før et godt stykke tid etter peak oil. Vår solide inntreden på det rikspolitiske plan vil inntreffe kanskje 15-20 år etter land det er naturlig å sammenlikne oss med. Frem til dette skjer, vil det kanskje være lurt å bygge oss opp på lokalpolitisk plan, vise at vi har noe å fare med, skolere organisasjon og tillitsvalgte, og stadig forberede oss på mer betydningsfulle roller på den rikspolitiske arena. Men vi må innse at dette kommer til å ta tid.

Legg igjen en kommentar

