Klima og trafikk

flytogetI det politiske liv er det ikke uvanlig at ulike, hver for seg helt utmerkede, målsettinger kan stå i motsetning til hverandre. I Trondheim har vi for eksempel ført en vellykket fortettingspolitikk (for å redusere klimautslippene) med den utilsiktede bivirkning å øke forurensingen i sentrale byområder. Bylufta er til tider direkte helsefarlig, for eksempel i Elgesetergate.

Det er altså blitt en motsetning mellom klima og miljø. Denne motsetningen kan antakelig løses ved å erkjenne at både bylufta og klimaet ville tjene på en generell reduksjon i trafikken. Men veien fra den erkjennelsen til effektive, trafikkreduserende tiltak er uhyggelig lang. Mange politikere som skal blidgjøre velgere på alle kanter hevder å være store venner av klima og miljø, samtidig som de fortsetter å planlegge og tilrettelegge for stadig økning i forurensende trafikk.

Bystyret i Trondheim har (også med min stemme) vedtatt en plan med den vakre tittelen «Miljøpakke for transport». Man skal ved hjelp av bompenger få bedre kollektivtransport, bedre sykkelveier – og flere og bedre bilveier. Noen motsetning her? Langt ifra! Bilveier er et førsteklasses miljøtiltak i følge bystyrets flertall, som ikke regner med at veksten i biltrafikken lar seg stanse.

Det er likevel sjelden motsetningen mellom trafikkøkning og miljø kommer så tydelig til syne som under det møtet jeg var på tidigere idag i Samarbeidsutvalget for transport i Midtnorge. Forsamlingen fikk høre om planlagte investeringer for ulike transportformer; herunder også for luftfarten. Fra Avinor, selskapet som driver norske flyplasser, fikk vi høre at deres målsetting er å fordoble antall passasjerer på Værnes og andre flyplasser i regionen. Samtidig ble det hevdet at miljøarbeid er et hovedsatsingsområde for Værnes lufthavn.

Det var heldigvis fler enn meg som spurte om ikke økt flytrafikk kan komme i konflikt med klimahensyn. Men, nei, for Avinors representant var det ingen slik motsetning å se. Han fortsatte å legge ut om flyplassens miljøprofil, som skal komme til syne gjennom energisparing i flyplassanlegget og kollektivtilbud i tilbringertjenesten.

Da var det jeg kom til å huske at den eneste storsatsingen i norsk jernbane de siste tretti år eller så er flytoget, høyhastighetsbanen som bringer folk til og fra Gardermoen. Det kjennes så godt å reise med miljøvennlig kollektivtransport til flyplassen! Det er nesten så man får god samvittighet for å ta flyet videre.

OG transportplanleggerne er sikre på at trafikken skal fortsette å vokse inn i himmelen. Men når de legger fram sine prognoser for endeløs vekst i bil og flytrafikk, er det kanskje likevel en liten detalj de har oversett: Det går mot slutten på oljen.

I et tjue eller trettiårs perspektiv er det kanskje realistisk å regne med at fossile drivstoffer fortsatt er tilgjengelige, men prisene vil nok bli mindre behagelig enn den er idag. Og i et hundreårs perspektiv, som flere av innlederne på dagens møte tok i bruk, må vi fase inn transportmidler som ikke trenger olje. Fra et virkelig miljøvennlig synspunkt vill det nok vært smart å fase ut fossildreven transport fra idag av, og å legge redusert trafikk som forutsetning for sine prognoser.

3 kommentarer (+add yours?)

  1. predikeren
    Nov 03, 2009 @ 07:20:55

    Jeg har merket meg at flyplasser har flere grøntanlegg, og de planter trær rundt bygningene, og selv om det selvsagt er etter at de har fjernet svært mye grønt for å lage selve flyplassen, så vil de gjerne fremstå med grønn profil.
    Det er vel alltid slik at man vekter den delen av virkeligheten som man ønsker å få frem, og det kan nok bli vrient noen ganger, når man både skal overleve som flyselskap, tjene mest mulig og være miljøvennlig.
    Er det forresten noen alternativer til drivstoffer for fly?
    Biler kan jo bruke elkraft, men fly?
    Har de noe valg? Eller må de bare fly til det er slutt på oljen, og så legge ned hele virksomheten?

  2. Jonny Axelsson
    Nov 03, 2009 @ 08:28:51

    Men ikke se deg blind på måten folk transporteres på. Tog kan være miljømessig svært dyrt (det burde være billig her i Sentral-Europa, men ikke nødvendigvis i europeiske utkantstrøk med lange distanser og få folk). Det er en stor uutnyttet miljøgevinst i fly, hovedsakelig fordi dagens fly sløser så mye. For å sitere en tidligere diskusjon (http://newth.net/2050/2009/05/19/hoyhastighetstog/comment-page-1/#comment-1061), kan høyhastighetsbuss og miljøfly bli alternativer til toget.

    Kortdistansefly er derimot miljøfientlig, og en sektor hvor tog burde kunne konkurrerere. En stor del av energien flyet trenger er for å komme seg opp av flyplassen til å surfe på toppen av luftsuppa. Trondheim-Roma eller også Trondheim-Praha vil være mest miljøvennlig og komfortabelt med fly, Trondheim-Oslo kunne være best med tog, hvis det er mange nok som reiser langs denne distansen, selv om mye av energien ville gå med til å dytte vekk fjellufta på Dovre.

  3. Konrad
    Nov 06, 2009 @ 19:06:16

    Gode refleksjoner, Vindheim. Det er sikkert og visst mange paradokser. Vi investerer store ressurser i en langsomt døende teknologi (fly og bil, eller mer presist: jetmotor og forbrenningsmotor). Selv om det utvikles biler med alternative energibærere og det utvikles biodrivstoff som erstatter dagens fossile, er fossilt brennstoff fortsatt så suverent billig i produksjon og «energikompakt» at alternativene til bil og fly vil bli stadig mer attraktive.

    Dessuten er plass (kvadratmeter) og lokal forurensing en hovedutfordring i byområder, særlig Oslo med omland vil bli kvalt om biltettheten vokser i takt med folketallet. Lokal kollektivtrafikk med stor kapasitet/hastighet er løsningen (tog og t-bane mao).

    Samtidig må vi ikke glemme at personbiler står for en mindre del av klimagassene.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: