Biogass i Trondheim

I storbyen Delhi drives all kollektivtransport, også de små tuk-tukene, av komprimert gass: CNG.

I storbyen Delhi drives all kollektivtransport, også de små tuk-tukene, av komprimert gass: CNG.

Ganske nylig opplevde Bergen en lenge varslet miljøkatastrofe. En uheldig kombinasjon av dårlig vær og dårlig geografi førte til at avgassene fra byens biler samlet seg til en giftig sky med særlig konsentrasjon over Danmarks Plass. I Trondheim har vi en tilsvarende situasjon, for det meste begrenset til Holtermannsveien og Elgeseter gate. Der er riktignok den helsefarlige forurensningssituasjonen nærmest permanent.

Tiltakene for å forhindre slike uakseptable situasjoner må være flere. Det må settes inn langsiktige tiltak for å redusere bilbruken og det må snarest mulig settes inn kjøretøyer med lavere utslipp. Disse tiltakene faller stort sett sammen med de tiltak som er nødvendige for å redusere utslippene av klimagasser, men er ikke identiske med disse. Lokal forurensning og globale klimaproblematikk må søkes løst samtidig. Da er det ett tiltak som peker seg ut, nemlig innføring av biogass som drivstoff.

Biogass er en fornybar ressurs, og dermed et utmerket klimatiltak; det er også et drivstoff som gir svært små lokale utslipp og reduserer støynivået fra trafikken i betydelig grad. Til sammenlikning har biodiesel små fordeler for det lokale miljøet, en dieselmotor bråker og forurenser like mye med biodiesel som med fossilt drivstoff .

Og det har seg slik at det igår ble åpnet et nytt biogassanlegg i Oslo, (riktignok presentert på Dagsrevyen som et anlegg for biodiesel) og at det idag ble arrangert et seminar i Trondheim om fornybare drivstoffer, med særlig fokus på biogass.

Allerede for nesten 20 år siden fikk Trondheim sin første gassdrevne busser, som fylte komprimert gass fra en tank hos Marintek på Tyholt, der gassmotorer er et vitkig forskningsområde. Disse bussene har lidd en kummerlig tilværelse siden, avhengig av ekstrabevilgninger fra år til annet for å holdes i drift, men nå har de rødgrønne flertallene i Trondheim Kommune og Sør-Trøndelag Fylkeskommune endelig fått til en større satsing.

41 gassdrevne busser er i bestilling og de første skal settes i trafikk i august. De skal i første omgang drives med fossilgass fra Nordsjøen, noe som vil redusere luftforurensning og støy fra busstrafikken i betydelig grad, mens det først er når vi får biogass på tankene at utslippene av klimagasser blir redusert.

Fylkeskommunen har inngått en samarbeidsavtale med kommunene Trondheim og Malvik om bygging av et biogassanlegg som kan forsyne ca 80 busser i Trondheim med drivstoff, men det er ennå uklart når et slikt anlegg kan bygges. Bystyret i Trondheim har vedtatt å legge våtorganisk avfall fra byens husholdninger i et slikt anlegg.
En av biogassbussene i Fredrikstad
Under dagens seminar fikk en tettpakket møtesal høre fylkesordfører Tore Sandvik argumentere heftig for biogass, støttet av blant andre Mads Løkeland fra Naturvernforbundet i Sørtrøndelag. Blant de frammøtte fagfolkene leverte Ole Jørgen Hanssen fra Østfoldforskning en grundig forklaring av biogassens fordeler for miljø og klima.

Hansen har vært involvert i det mangeårige biogassprosjektet i Fredrikstad . Han har nylig vært medforfatter av en rapport om bygging av et skandinavisk biogassnettverk med tappestasjoner langs E6, men understreket likevel at biogass er et spesielt velegnet drivstoff i bymiljø der problemene med akutt luftforunsning er størst.

Like informativt var foredraget av Carl Lilliehöök om det svenske biogassnettverket. Med utgangspunkt i Linköping har svenskene utviklet bruken av biogass om drivstoff svært langt og har nå hundrevis av busser og en god del andre kjøretøyer i drift. Det er likevel småtterier mot land som India, Iran og Brasil der det er hundretusener av gasskjøretøyer.

Det er fortsatt en del skjær i sjøen i Trondheim, men det ser ut til både viljen til å oppnå resultater og forståelsen av biogassens fordeler er til stede.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Konrad
    Feb 21, 2010 @ 20:57:47

    Bra innlegg, men du tar opp to adskilte poeng under ett (og da blir det litt rotete selv om disse tingene kan sees i sammenheng): Lokal forurensing og klima (global forurensing).

    For å få slutt på lokal forurensing er det nokså likegyldig hvilken naturgass man bruker, man kan sågar bruke bensin (moderne bensinmotorer med katalysator gir bare mye mindre lokal forurensing enn diesel). Strøm (eller sparkstøtting) er dog det beste.

    Som du er inne på: Da Dehli innførte gassdrift ble luften nesten ren over natten (men gass-eksos er heller ikke helt uskyldig).

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: