Hjernevasket kjønnsdebatt

TV-programmet Hjernevask var mere interessant enn jeg hadde forventet. Og de norske kjønnsforskerne var verre enn jeg hadde trodd de kunne være.

Nå tilhører jeg en generasjon som trodde på at kjønnsforskjellene var en sosial konstruksjon. Jeg har tilbrakt mange år som hjemmeværende husfar med maten klar når kona kom hjem fra jobb, og har forsøkt å gi barna min en kjønnsnøytral oppdragelse. Men det viste seg at kjønnsidentiteten stakk langt dypere enn jeg regnet med.

Det jeg også oppdaget var at mange kvinner brukte feminisme som legitimering av sin jakt på posisjoner i et mannlig hierarki. Husarbeide var lavstatus, og de som valgte å lage mat til sin egen familie i stedet for å lage mat til andre på et storkjøkken ble ansett som forrædere mot kvinnefrigjøringen.

I stedet for å fremme kvinnelige verdier i samfunnet har disse «feministene» (om det er det rette ordet) brukt sine posisjoner og sine vel betalte akademiske yrker til å bygge opp under det patriarkalske samfunnssystemet, ved tydelig å vise at det er de tradisjonelt mannlige arbeidsoppgavene og posisjonene som er verdt å streve etter.

Nå er jeg politisk enig i at samfunnet skal legge til rette for et at enhver skal kunne velge yrke og utdannelse som han eller hun måtte ønske, uansett kjønn, men i likhet med Eia har jeg registrert at valgene er systematisk ulike for kvinner og menn. Åpenbart har dette sosiale og kulturelle årsaker, men jeg er forbløffet over den styrke Jørgen Lorentzen og Cathrine Egeland legger i sine hypoteser om at biologi slett ikke er en medvirkende årsak.

Det er selvsagt underholdende å se Lorentzen henfalle til usaklige personangrep på Eia, og å se andre debattdeltakere som Marie Simonsen i Dagbladet forsøke på avsporinger av typen dette er velkjent, men hvorfor skal vi bry oss om det?, men egentlig er det dypt alvorlig at tonenangivende offentlige personer avfeier fakta de misliker.

Svaret er selvfølgelig at vi skal bry oss om dette dersom vi virkelig er interessert i å forstå hvordan mennesker fungerer, både enkeltvis, som kjønn og som samfunn – slik f. eks. Dag O. Hessen kommer inn på en høyst lesverdig kronikk i sakens anledning.

6 kommentarer (+add yours?)

  1. matboks
    Mar 03, 2010 @ 16:07:53

    Likte programmet vi også! 🙂

  2. Konrad
    Mar 03, 2010 @ 17:07:03

    Enig. Lorentzen og Egeland var kategoriske i sin avfeiing av empirisk forskning som støtter «biologi-hypotesen». Det holder ikke å si at forskningen er dårlig bare fordi man ikke liker konklusjonene. Det er kvaliteten på metoden som er avgjørende for om konklusjonene er holdbare.

  3. Maskulin og tankefull
    Mar 03, 2010 @ 22:39:17

    Interessant vinkling at man i et fritt samfunn velger det som passer en selv, og at kvinner da oftere velger sosiale yrker. Å kjempe mot dette må vel være å kjempe mot kvinners interesser?

  4. mariasmetode
    Mar 04, 2010 @ 09:17:35

    Jeg synes det meste som utfordrer sannheter, om de er oppleste og vedtatte, eller lever mer i det skjulte -er bra!
    Hva folk på små kontorer tenker, kan være avgjørende for hvilke sannheter som havner i båsen «eneste».

    Jeg inviterer Eia gladelig inn i min verden -den medisinske. Der er det mye morro å skru på.

    (Håper du tilgir innlagt lenke, skrevet lenge før programmet kom på luften: http://mariasmetode.wordpress.com/2009/10/07/dra-meg-baklengs-inn-i-fuglekassa/ )

    Fine observasjoner fra deg, sier jeg, som har registrert noe av det samme som du, til tross for min bakgrunn med feminisme inn med morsmelka.

  5. Jan Bojer Vindheim
    Mar 04, 2010 @ 18:58:50

    takk for den, maria! det er utafor boksene det er moro å leite.

  6. Jan Bojer Vindheim
    Mar 07, 2010 @ 09:53:58

    Og her er en virkelig interessant kronikk fra Jon Hustad i Aftenposten:
    http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3552809.ece

Legg igjen en kommentar

