Bybane i Trondheim?

En sporvogn fra Göteborg

En sporvogn fra Göteborg

Bergen innvier sin nye bybane til sommeren, men i Trondheim sliter vi fortsatt med å holde liv i restene av det som en gang var et godt sporveistilbud. Flertallet i bystyret har imidlertid nå satt igang et arbeide for om mulig å følge i Bergens spor, og for å få et nytt redskap i byutviklingsarbeidet.

Som et ledd i det brede samferdselkompromisset i Trondheim som kalles Transport og miljø-pakken skal det ikke bare bygges veier for mange milliarder, det skal også satse på miljøtiltak. Et aspekt av denne miljøsatsinga er en utredning av en mulig framtidig bybane for Trondheimsregionen. Grunnlaget for et banesystem og ulike teknologiske muligheter inngår i oppdraget.

Idag ble det på Rådhuset gitt en foreløpig orientering av Erik Spilsberg fra konsulentfirmaet Rambøll. Han understreket at en banestrategi må være nært knyttet sammen med de overordnede vedtakene om byutvikling, og i forlengelsen av dette at et eventuelt vedtak om utbygging av bane må følges opp med fortetting langs de vedtatte traseene. Til dette vil riktignok markedet bidra, siden eiendomsprisene gjerne stiger langs slike banetraseer.

Rambøll har tatt for seg flere hovedalternativer. Det ene var en baneutbygging innafor det området som kalles kollektivbuen, med omstigning fra matebusser i utkantene av det sentrale byområdet. Dette alternativet ble ikke vurdert som godt.

En av Gråkallbanens vogner

En av Gråkallbanens vogner

Hovedfokus ble derfor satt på ulike varianter av banetilbud for hele byen, med utgangspunkt i områder med tett befolkning og områder med mange arbeidsplasser. På dette grunnlaget ble det lagt fram ulike alternativer for banesystemer fra Kattem/Heimdalsområdet (der jeg bor) via Kolstad og Flatåsen. Ett slikt alternativ ble ført videre ned mot Sluppen, i bru over Nidelva og videre inn mot Midtbyen. Et annet alternativ førte over Byåsen og Skansen inn til sentrum, der det kan tenkes ulike videreføringer, for eksempel til Lerkendal, Nardo og Dragvoll.

Imidlertid mente Rambøll det var liten gevinst å hente på banetrafikk fra de store befolkningskonsentrasjonene i sør inn mot Midtbyen. Gevinstene vil være langt større ved en utbygging av skinnegående transport mot Østbyen, og et alternativ med tunnel fra Bakklandet til Valentinlyst og forbindelse videre til de nye utbyggingsområdene på Brøset og Dragvoll ble vurdert som spesielt interessant.

Rambølls utredere hadde også sett på muligheten for å kombinere bybane med jernbane, men dette ble frarådet av NSBs mann i salen, Henning Myckland, som ellers la fram muligheter for økt bruk av Trønderbanen til persontransport i og rundt byen. Med elektrifisering og dobbeltspor til Ranheim og Stjørdal og utnyttelse av tunellsporet fra Lerkendal til Lade, kan NSB bli en viktig aktør i Trondheims kollektivtransport, mente han.

Erlend Solem fra Gråkallbanen (Veolia Transport) forsøkte å være visjonær, og la sin egen bedrifts framtid i potten. Han mente det er viktig å se utviklinga av et effektivt og attraktivt kollektivtilbud i et langsiktig perspektiv, og at det aller viktigste er å båndlegge traseer for kollektivtransport så snart som mulig, og kanalisere framtidig byutvikling langs disse traseene. Så får vi seinere ta kampen om hva slags teknologi vi skal fylle disse traseene med.

Selv tillot jeg meg å peke på at framtidig byvekst i verste fall kan gi mer enn fordobling av biltrafikken de neste tretti åra. Skal vi forhindre dette må vi være villige til å satse det det koster for å få et anstendig kollektivtilbud. Og i lys av at det i transportpakka brukes 2 milliarder på å utvide E6 sør på en strekning av noen få kilometer, kan det umulig være avskrekkende å bruke noen milliarder på en skikkelig investering i infrastruktur for framtidige generasjoner.

Den endelige versjonen av Rambølls utredning kommenteres i en nyere blogg.

10 kommentarer (+add yours?)

  1. Jan Bojer Vindheim
    apr 10, 2010 @ 09:36:46

    Hermann Hansen forsøker å skyte ned prosjektet i Adresseavisen, mens NRK Trøndelag gir et mere nyansert bilde:
    http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7073411

  2. Jon Aarheim
    apr 10, 2010 @ 22:59:19

    Trondheim trenger mer gjennomtenkt og bedre kollektivtrafikk. Men kunne man ikke heller den eksisterende kollektivtrafikken fått prioritet i trafikken. Å bygge bybane krever mye plass fra byrommet.Hvis man først tenker på å ta denne plassen til bybane, kunne man ikke heller brukt denne plassen til egne dedikerte bussfelt. En buss er mye mer fleksibel trafikkmessig enn det en bybane er.

  3. Jan Bojer Vindheim
    apr 11, 2010 @ 09:17:40

    VI har allerede innført egne kollektivfelt på mange viktige veier. Det har økt hastigheten på bussene, spesielt i rushtida. Et bybanesystem vil ha større kapasitet og regularitet enn et bussbasert kollektivsystem, og vil være mere attraktivt for publikum. Det kreves nok et betydelig trafikkgrunnlag. men med den befolkningsveksten Trondheim nå har, er det ventet av vi passerer 250 000 før et banesystem er ferdig utbygd.

  4. olds69
    apr 16, 2010 @ 20:12:40

    Bah

    Bygg hva dere vil så lenge dere lar BRUKERENE betale regningen.
    Jeg er drita lei av å betale bompenger og skatt for å oppfylle galskapen deres.

    Olds69

  5. Knut Myhre
    mai 07, 2010 @ 21:14:49

    Det øverste bildet er av en av de nye, ikke helt vellykkede italienske sporvognene i Göteborg av type M32/Sirio levert av AnsaldoBreda. Dissa har heldigvis ingen ting til felles med de tyske trikkene av type Variobahn som Bergen har kjøpt fra Stadler. Mao. her bør du enten korrigere teksten eller sette inn et bilde av Bergens-vognen.

  6. Johnny Rones
    jul 08, 2010 @ 10:21:21

    Ser at Henning Myckland har planer om dobbeltspor til Stjørdal.
    Da er han dårlig til å planlegge.Gevingåstunnelen som snart er ferdig er laget for ENKELTSPOR.

    Hilsen Johnny Rones
    Overkonduktør ved NSB

  7. Jan Bojer Vindheim
    jul 08, 2010 @ 11:13:06

    jeg blir også forvirret av Myckland. I rådhuset sa han klart og tydelig at NSB ikke er interessert i bybane, ikke vil dele spor med andre og at planene om sløyfe fra stavnetunellen til lademoen var lagt på is. Nå sier han noe helt annet til adressa.

  8. Tore Aurstad
    aug 22, 2010 @ 22:28:15

    Jeg tok Bybanen i Bergen for to uker siden og det var en flott opplevelse! Det tok ca. 25 minutter fra sentrum ut til Nesttun og jeg tok den også tilbake til sentrum igjen. Bybanen må være et godt alternativ til det virr-varret vi har i Trondheim hvor masse bussruter kjemper med den øvrige trafikken om å komme seg fram på smale veger, gjerne tofelts veier.
    Trondheim er kanskje på mange måter mer kupert enn Bergen, som man kan si ligger langs en dal. Her må man jevne ut traseene og det er ingen tvil om at en Bybane vil legge beslag på areal i Trondheim. En løsning er å legge deler under bakken i områder hvor det er vanskelig å se hvor en slik ekstra trase kan gå, spesielt i Midtbyen og de delene av byen med fredede bygninger. Men uansett, i Bergen får de det til! Det burde være mulig å benytte Bybane i Trondheim også mellom de områdene i byen hvor det bor nok folk. Mellom Dragvoll (i nærheten av hvor jeg bor), Gløshaugen, St.Olav og Midtbyen ferdes det mange, samt mellom Østbyen og Tiller inn til sentrum.
    Politikere må komme med visjoner og løsninger for Trondheim. I dag så er det ett privat busselskap som har hatt ansvaret i lengre tid og situasjonen har ikke vært god nok for en by på Trondheim sin størrelse.

    Hilsen Tore Aurstad
    Sivilingeniør i datateknikk

  9. Magnus
    aug 31, 2010 @ 15:23:54

    Viktig å finne ut hvor banen skal gå. I Bergen var det liksom helt innlysende å lage en bane gjennom den 2 mil lange sammenhengende bebyggelsen fra Flesland til Downtown. At de viktigste næringsområdene og flere store kjøpesentre ligger langs veien gjør heller ikke noe.

    I Trondheim er det foreslått en bane i en mystisk P-form fra Kattem til Dragvoll via sentrum. Hvorfor det? Virker pussig at man ikke da heller fullfører P-en helt ut slik at man får en ringbane Sentrum-Leangen-Dragvoll-Gløshaugen-Sentrum? Det må jo være kortere og bedre enn å lage en lang bane til Kattem som er et endepunkt få skal til, i motsetning til Flesland.

  10. Kristian
    sept 01, 2010 @ 12:38:06

    Synes jernbanestrekningen Tr.heim S -Heimdal burde vært utnyttet bedre. F.eks. bor det svært få langs traséen i Selsbakklia. Hva med tunnel fra Stavne til Romolslia med stasjon under Hallset (Byåsen får sin egen stasjon). Kanskje neste steg er tunnel mellom Romolslia og Heimdal med stasjon under Saupstad. Da får vi følgende stopp: Tr.heim S-Skansen-Marienborg-Hallset-Romolslia/Nedre flatåsen-Saupstad-Heimdal. Kombiner dette med en flytogløsning til Værnes og det burde bli økonomi i det.

    Kostbart? Ja, men Stavanger/Sandnes skal bygge bybane for 6 mrd fram mot 2018..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 70 andre følgere

%d bloggers like this: