Kollektive Trondheim

41 Solaris gassbusser er nå i drift i Trondheim

Idag var det en høring på rådhuset i Trondheim om framtida for kollektivtrafikken i byen. Det ble lagt fram interessante prognoser og muligheter for så vel superbuss som bybane.

Det har skjedde store framskritt i kollektivtrafikken i Trondheim de siste ukene. Ansvaret for samordning i hele fylket er overtatt av det nye selskapet AtB, og en rekke nye miljøvennlige kjøretøyer er satt i trafikk. Det gjelder 41 gassbusser og 10 hybridbusser, foruten at de fleste gamle dieselbussene er skiftet ut med nye modeller som oppfyller EURO-5 kravene .

For oss i de Grønne er det en stor seier at gassbussene er kommet; vi har kjempet for gassdrift i mange år, sammen med et par av Høyres representanter, men i motsetning til Høyre er vi ikke fornøyd med fossilgass fra Nordsjøen. Vi vil ha biogass som drivstoff. Dette er da også vedtatt i prinsippet, både i kommunen og i fylket, men det er mange hindringer som gjenstår på veien dit. Det er vedtatt i Bystyret at vi skal samle inn våtorganisk avfall, men slik innsamling er ikke satt igang og noen omforent plan for foredling til biogass finnes heller ikke. Det ligger an til at vi i første omgang vil sende matavfallet fra Trondheim til biogassanlegget i Verdal, og hente biogass tilbake derfra, men dette er en halvgod løsning. På ikke alt for lang sikt må vi ha derfor et eget biogassanlegg på plass på Heggstadmoen.

Men på dagens møte fikk vi en del interessante meningsutvekslinger om bybane. Det er ikke stemning i de politiske partiene for å skrinlegge bybaneplanene. Rambøøls utredning viser at det ikke er dyrere å drive bane enn buss, og miljøutredninger viser store gevinster, særlig i et kretsløpsperspektiv. På dagens møte ble det også vist til at investeringskostnadene for superbuss, ifølge de framlagte utrednngene, sannsynligvis blir i samme størrelsesorden som for en baneløsning. Siden det er slått fast at bane tiltrekker seg flere passasjerer enn buss, er det mye som tyder på at bystyreflertallet kan havne på en baneløsning for iallfall noen av de strekningene som er utredet for Superbuss.

Muligheten for å utnytte NSBs linjenett til kollektivtransport i Trondheim ble også diskutert, men dette er avhengig av bevilgninger fra Stortinget samt interne prioriteringer i NSB og Jernbaneverket. Det var tverrpolitisk enighet om å sette av traseer til framtidig bybane, men det gjenstår fortsatt å se om det kan bli enighet omfaktisk å starte bygging – for ikek å snakek om hvor og når.

About these ads

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Jan Bojer Vindheim
    sept 02, 2010 @ 11:36:16

    Gassbussbilde fra adressa. Adressa fornekter seg ikke; de har på sine nettsider et stort oppslag om at gasbussene ikke kommer seg fram «fra atil b». Teksten støtter ikke denne påstanden; – driftssjefen i Team Trafikk sier «med femti nye busser kan man ikke unngå at det vil være noen småproblemer» – men det viktigste er vel å gi et negativt inntrykk. Kanskje Adressa ikke har fortsått at Høyre var en viktig pådriver for gasbussene?

  2. Kee
    sept 10, 2010 @ 08:27:47

    Med så mye husdyr som det er i nærheten av trondhjem, bør det etterhvert være mulig å ha du nettverk av biogassprodusenter som leverer til du sentralt raffineri. Vet at HiT forsker på svært mye billigere prod. anlegg enn dagens. Utfordringen er bl.a. å få ren nok gass (den egner seg godt til varme, men ikke i motor). Dette kan jo da løses med et sentralt raffineri. Organisert som du samvirke, selvsagt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 59 andre følgere

%d bloggers like this: