Ole Kopreitan

Ole Kopreitan på Karl Johan med atomrunen i hånda. Foto: Erik Johansen SCANPIX

Så er den jordiske tilværelsen over for den utrettelige aktivisten Ole Kopreitan. For mange har han vært kjent som den skjeggete mannen med barnevogna, et fast inventar på Karl Johans gate i Oslo; for andre har han vært kjent som drivkrafta i organisasjonen Nei Til Atomvåpen. Han var en mann som levde etter sin egen moral, uten å strebe etter gods og gull eller offentlig anerkjennelse. Likevel er det få som har oppnådd større respekt enn han.

Mine første minner om Ole skriver seg tilbake til begynnelsen av 1960-åra. Det kan ha vært i en påskemarsj mot atomvåpen, på SF-kontoret i Idunnsgate eller ved stiftelsen av Sosialistisk Ungdomsforbund. Overalt var han tilstede og bar organisasjoner og bevegelser videre med sin grenseløse energi.

Rull fram noen år til 1972, og jeg møtte Ole på Youngstorget. Han gikk av sykkelen for å snakke med meg om Folkebevegelsen mot EEC, og fikk snart overbevist meg om at også min innsats var nødvendig, og at de mektige herskerne i AP og Høyre ikke var forutbestemt til å vinne denne gangen.

Rull fram enda fler år og det var igjen atomvåpen som sto i fokus for Ole. Da våre første møter fant sted var det en hel generasjon som ble vekket til politisk bevissthet av truselen fra atomvåpnene. I hele Europa flokket folk seg under atomrunen, peacemerket som det seinere kom til å hete, men et par decennier seinere, når det var andre saker som sto i forgrunnen, vendte Ole tilbake til atombombene. Han reiste til Hiroshima og mange andre byer på fredskongresser, og kjempet for den israelske samvittighetsfangen Mordechai Vaunu. Vi har ikke lov til å glemme atomtrusselen, sa Ole.

Når så jeg Ole sist? Det var selvsagt på Karl Johan; der han sto med sine pamfletter og den legendariske barnevogna, symbolet på den politiske grasrotaktivismen. Jeg ga ham ei bok, han ga meg en button der det sto «han er en grei hestkuk» – det kunne vært sagt om Ole selv.

Mange fant ham umedgjørlig, men prinsippfast er nok et bedre ord. Ole var med å starte SF, og dro land og strand rundt for å opprette lokallag da partiet var ungt. Seinere meldte han seg ut, men uten å finne noe fellesskap med maoistenes førerdyrkelse og voldsromantikk. Heller ikke var Ole noen gandhianer. Han trodde ikke på en absolutt pasifisme, men på det moralske menneske og på plikten til å tale makta midt imot. Derfor ble Ole Kopreitan aldri statssekretær eller partileder. men hans innsats for å skape et bedre Norge har vært atskillig større enn de fleste feite og velbetalte spyttslikkere i Storting og regjering.

Det blir tomt på karl Johan nå.

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Anita N
    Jan 24, 2011 @ 14:38:11

    Jeg trodde på en merkelig måte at han alltid kom til å stå på Egertorget. Jeg husker ham fra min ungdom, og at jeg kjøpte min første button av ham. Det var en svart button med en rød A. Jeg visste ingenting om anarkisme, men syntes den var kul fordi det var samme bokstav som jeg hadde i fornavnet mitt. Det var en gang på slutten av 70-tallet, før jeg ble punker og var med og okkuperte Skippergata.

  2. Konrad
    Jan 24, 2011 @ 16:46:15

    Hadde flere hatt samme moralske substans som Kopreitan.

    Merket det stend
    om mannen han stupe.

  3. Rune
    Jan 25, 2011 @ 15:07:11

    Et bilde på Karl Johan. Men også et bilde i mitt hode på en idealist. En som var trofast mot idealer. Og utrolig kunnskapsrik. Og på slutten ble han faktisk anerkjent til å få ta ordet i mange sammenhenger. Men det var først etter alle årene på gata…Og på Hove, Tromøya kom har hvert år. Jeg kjente alltid igjen hans telefonnummer med bare 2-,5- og 0-tall. Og vi fikk oppleve han i Arendal. Like enrgisk selv om han ikke hadde mange deltagere.

Legg igjen en kommentar

