Morgendagens Brøset

Miljøverndepartementets visjon av miljøvennlig byliv.

Så har vi nådd slutten på idéfasen i utviklinga av den klimanøytrale bydelen på Brøset. De fire arbeidsgruppene har levert sine forslag og det blir nå rådmannen som skal utarbeide en reguleringsplan for området. 5. og 6. april var det storsamling i Trondheim for det interkommunale prosjektet Framtidens Byer, og naturligvis var mye av programmet viet Brøset.

Evalueringskomiteens leder Frederica Miller pekte på at de fire forslagene alle er modnet siden forrige runde. Felles for dem alle er imidlertid at de ikke sannsynliggjør hvordan den lovede reduksjonen i klimagassutslipp skal oppnås. Målsettinga for prosjektet er at hver beboer bare skal generere et utslipp på 3 tonn CO2 pr år, mens snittet i dagens Norge er på rundt 9 tonn.

Christian Solli fra MISA hadde nok en gang fått i oppdrag å helle kaldt vann i blodet på forsamlingen. Han antydet at det ville være fantastisk om Brøset-beboerne klart å redusere sitt karbon-fotavtrykk til 6 tonn.

Dette ville riktignok ikke oppfylle Brøset-prosjektet ambisiøse målsetting, men ville ikke dessto mindre innebære et skarpt brudd med trenden idag, som innebærer stadig forbruksøkning. Nasjonale prognoser antyder en økning i det private forbruket på 66% fram til 2020, en økning som nødvendigvis gir økte utslipp av klimagasser, om ikke i Norge så på de steder der våre klær, mobiltelefoner og øvrige forbruksgjenstander blir framstilt.

Men en ting er de forutsetningene som kan skapes gjennom plan og fysisk tilrettelegging; en helt annen ting er de holdninger og forventninger de framtidige beboerne bringer med seg til sine nye hjem. Det ble sagt flere ganger under seminaret at holdninger følger av handlinger. Dvs. at når man har vent seg til f. eks. å sortere sitt avfall vil man etterhvert finne det naturlig og riktig, uansett hva man måtte ha ment før pålegget om sortering kom.

Tanken er derfor at forholdene på Brøset må legges tilrette slik at miljø- og klimavennlig oppførsel faller naturlig for beboerne.

Brøsetområdet idag

Mye tid gikk med til å diskutere transport. Skal det være plass til privatbiler? Skal det være parkering inne på området eller bare i utkantene? Hvordan skal kollektivtrafikken organiseres?

Bare ett av de fire teamene hadde innarbeidet bybane i sitt forslag, men trondheimspolitikerne jobber med ei bybanelinje i tunnel fra Bakke bru til Valentinlyst som kan føres gjennom Brøset til Dragvoll og/eller Brundalen. Rådmannen har tradisjon for å trenere og motarbeide alle forslag om skinnegående transport, men vil forhåpentligvis være istand til å innarbeide et slikt prosjekt i sin reguleringplan dersom og når Bystyret går inn for dette.

Et viktig prinsipielt spørsmål for hele Brøset-prosjektet er forholdet til resten av byen, og spesielt til boligstrøkene omkring. I utgangspunktet hadde flere av teamene en tendens til å se Brøset isolert og utforme en bydel med stor grad av sjølforsyning og liten kontaktflate mot omgivelsene. Dette er blitt bedret i de siste utkastene, blant annet ved å legge mere av bebyggelsen i utkanten av området og legge sykkelveier og kollektivtraseer inn.

For målsettinga med å bygge en lavutslippsby må ikke begrense seg til å skape en idyllisk sone for noen få rettferdige. Hensikten må være å skape et pionerprosjekt som kan trekke resten av Trondheim etter seg mot et mere miljøvennlig og klimasmart samfunn.

Kan hende blir det, slik Frederica Miller antydet, noen hardføre og idealistiske pionerer som kommer først. men de må skape et miljø der mere sarte sjeler kan trives og der de miljøvennlig valgene blir både selvfølgelige og smittsomme.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Jan Bojer Vindheim
    Apr 10, 2011 @ 19:14:47

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: