Høyrekjør og kollektivsatsing

Yngve Brox, fotografert av Kjetil Ree (Wikipedia)

For kort tid siden presenterte Kommunenes Sentralforbund en rapport som viste at det vil bli atskillig billigere å gjennomføre en storstilt utbygging av kollektivtransporten enn å akseptere uhemmet vekst i biltrafikken. Rapporten Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos? tok for seg tre scenarier; ett der veksten skjer i kollektivtrafikken, ett der bilismen eser ukontrollert ut og ett  der ting får skure og gå som i dag. Hovedkonklusjonen var at uhemmet bilisme vil kreve investeringer på nærmere 300 milliarder i nye veier fram mot 2030, mens utbygging av kollektivtransport og sykkelveier for å håndtere den samme trafikkveksten bare vil koste halvparten – ca 150 milliarder.

Så kan man bli overrasket eller ikke, men dette er greie tall å få på bordet. Jeg vil tro at disse tallene var en viktig medvirkende årsak til at fylkesordfører Tore Sandvik fikk gjennomslag på Arbeiderpartiets landsmøte for at Staten skal bidra mer til utbygging av kollektivtransporten i de store byene.

Likeså vil jeg anta at det var til nytte for Erna Solberg å kunne vise til disse regnestykkene før hun på vegne av Høyre la fram sine planer for begrensing av privatbilismen og store investeringer i nettopp kollektivtrafikken i de store byene. For oss i De Grønne er det lite nytt i de planene Høyre legger fram. Det nye er at det er Høyre som presenterer dem.

Men vent litt. Trondheim Høyres ordførerkandidat Yngve Brox var visst ikke helt informert på forhånd, for han klarer i Adresseavisen dagen etter partileder Solbergs utspill, å ta avstand fra det meste av hennes løfter. Ikke vil han straffe de som bruker privatbiler til byen, ikke vil han fjerne parkeringsplasser og han vil absolutt ikke la bussen beholde kollektivfeltene sine.

Det er noe betryggende over Ynge Brox i dette tilfellet. Han presenterer det nærsynte, reaksjonære Høyre slik vi kjenner det. De Grønne i Trondheim er også trofaste mot våre velgere og vårt program: Vi vil gjerne ha de statlige milliardene AP og Høyre forespeiler oss, og vil vi bruke dem til sammenhengende sykkelveier, bedre busstilbud, bybane til Brøset og Dragvoll og til eksosfri midtby.

6 kommentarer (+add yours?)

  1. Yngve Brox
    Apr 15, 2011 @ 23:00:08

    Heisann!
    Jeg var nok svært godt orientert om innholdet i det Erna sa, jeg satt i utvalget som laget rapporten. Saken er ganske enkelt den at det allerede er fjernet mange parkeringsplasser i Trondheim. Faktisk har Trondheim parkering dokumentert hvordan jakten på parkeringsplasser i Midtbyen medfører mye ekstra kjøring hver dag – også i unødvendig forurensing. Erna uttaler seg på generelt grunnlag, vi i Trondheim Høyre bestemmer selvsagt hva som er god Høyrepolitikk her i byen.
    Trondheim Høyre ønsker å skape en så god kollektivtrafikk at det blir mulig for langt flere å velge bussen fremfor bilen. Dessverre er en baneløsning til Dragvoll et feilspor (pun intended!) i så måte: Det vil legge beslag på så store ressurser at det blir fint lite eller ingenting igjen til å forbedre kollektivtilbudet i resten av byen. Den som leser en av de mange rapportene og sakene bystyret har fått om trikk og bybane (for eksempel den vi nå har til behandling) vil se at det er en slik sammenheng. Derfor kan vi trygt slå fast at mens Høyre vil ha en god, attraktiv kollektivtrafikk til hele byen vil MDG ha en bybane som blir et godt tilbud til en del av byens befolkning, men som samtidig fører til at resten av byen får et dårligere tilbud. Jeg er ikke i tvil om hva som er best for miljøet.

  2. Jan Bojer Vindheim
    Apr 16, 2011 @ 08:54:41

    Takk for svaret. Vi er åpenbart uenige om hva som er gode løsninger på trafikkproblemene i Trondheim.

    Partisjefen din sier (etter altså å ha rådført seg med deg) at Høyre vil redusere bilismen i bysentrene. Behovet for parkeringsplasser i Midtbyen er direkte knyttet til antallet biler som kjører inn dit. Fjerning av parkeringsplasser er et viktig bidrag til å gjøre det mere attraktivt å velge andre framkomstmidler.

    Dine påstander om at det gir bedre trafikkavvikling å fjerne de gjennomgående kollektivfeltene i sentrale bydeler er logisk uholdbare. Bussene går raskere gjennom Midtbyen idag enn før kollektivfeltenes tid; det er i utkantene – der kollektivfelt mangler – det svikter med rask framføring. Flere biler i kollektivfeltene vil svekke kollektivtrafikkens konkurranseevne. Og konkurranse er vel et honnørord hos deg, Yngve?

    Baneløsningen gjennom tunnel til Valentinlyst og Brundalen blir faktisk trukket fram i Rambøllrapporten fra ifjor som lønnsom og fornuftig. En slik løsning vil gjøre det lettere å nå bystyrets ambisiøse målsettinger for den nye bydelen på Brøset. Forlenges banen til Dragvoll får byens travleste kollektivholdeplass en rask og attraktiv forbindelse ned til Midtbyen. Etter alt å dømme vil et flertall i bystyret ganske snart be rådmannen se nærmere på denne muligheten.

    Det er utmerket at Høyre trekker sine målsettinger for klima og miljø inn i den moderne verden, men gapet mellom liv og lære gjenstår.

  3. Zeugma
    Apr 18, 2011 @ 18:51:55

    Eg er glad for at Høgre ikkje berre gjer transportpolitikken sin meir miljøvenleg, men at dei òg innrømmer at dei har lagt for stor vekt på personbil før. Samstundes er eg litt skeptisk til Brox og Trondheim Høgre som ikkje ser ut til å ha kome heilt over på «den andre sida».

    Når det er prat om framtidige kollektivløysingar i Trondheim, lurer eg på om det er vedteke at det skal bli miljøgate der bussar er prioriterte i Innherredsvegen, med tid og stunder? Det er mykje prat om at det «skal bli» ein gong, men eg finn ikkje nokon vedtak om det på nettet.

  4. Jan Bojer Vindheim
    Apr 18, 2011 @ 20:13:00

    Jeg er ikke sikker på om det foreligger et formelt vedtak om å gjøre Innherredsveien til miljøgate, men det ligger iallfall i kortene.

  5. Konrad
    Apr 21, 2011 @ 14:25:23

    Mesteparten av bilkjøringen i Norge er vel innenfor tettbygde strøk. I de store byene er jo bil stort sett helt unødvendig gitt at bebyggelse og kollektivtransport planlegges som helhet, og at det benyttes passe doser pisk og gulrot. Parkeringsplasser og veier tar dessuten opp uforskammet mye plass i byene.

  6. Konrad
    Apr 21, 2011 @ 14:27:40

    PS: Høyre i Oslo har vært motstandere av veiprising og mot innskrenking av parkeringsmulighetene. Når man ser trafikken her i byen er det mildt sagt bakstreversk. Å ta for gitt at alle skal kunne kjøre til sentrum og parkere i gate mens de er på jobb er helt tullete.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: