Lykke på bærtur

Partiet med det kristelige  grunnsynet har for tida landsmøte i Trondheim, og har fått hilsen fra ordfører Rita Ottervik (AP) om at de er velkommen inn i den rødgrønne koalisjonen. Ordføreren fikk en positiv tilbakemelding fra KrFs førstekandidat i Trondheim Geirmund Lykke, som  kan tenke seg full stilling i Rådhuset etter valget i høst.

De Grønne har forlengst gitt uttrykk for at vi ønsker både KrF og Venstre inn i flertallsvarmen; begge partiene er jo med på Miljøpakken som omfatter mange gode tiltak for kollektivtrafikk og mjuke trafikanter i Trondheim. Men   Geirmund Lykke er ikke blant pådriverne for mer miljøvennlig transport. I sin tid som fylkestingsrepresentant bidro han ivrig til å stanse den planlagte trikkesløyfa til Hallset, og som oppvarming til sin framtidige bystyre-karriere går han nå til angrep på De Grønnes planer om å fase ut fossildrevne kjøretøy i Midtbyen.

Lykkes argumentasjon henger imidlertid ikke på greip. Blant hans mange kuriøse påstander er for eksempel at det ikke gir noen klimagevinst å bytte ut fossile drivstoffer med elektrisitet og biogass hvis det skjer i Midbyen. Han ser dermed bort fra det gamle prinsippet om at mange bekker små blir en stor å. Han ser dessuten bort fra de betydelige helsegevinstene vi kan oppnå ved å redusere støy og svevestøv i Midtbyen.

Enda mere  absurd blir det  når Lykke  påstår at det er en motsetning mellom å gjennomføre lokale tiltak og å utvikle internasjonale avtaler. Absurd er det også når han later som det er en motsetning mellom å utvikle ny teknologi og å ta ny teknologi i bruk. Det er naturligvis ingen grunn til å tro at internasjonale avtaler eller utvikling av mer miljøvennlige motorteknologier skal forsinkes av at Trondheim går i bresjen.

Lykke hevder at vår politikk vil få folk til å ”kaste sine biler» eller kjøpe en ekstra el-bil. Men i løpet av de ti årene vi forutsetter å bruke på å gjennomføre en eksosfri midtby vil det uansett foregå en betydelig utskifting av bilparken. Vi ønsker å stimulere folk som skal skifte bil til å velge mest mulig miljøvennlig.

Tanken om et eksosfritt sentrum (som ikke må forveksles med et bilfritt sentrum) utviklet De Grønne i Trondheim for mange år siden. Den har inngått i vårt lokalprogram ved flere kommunevalg. Det er derfor med interesse vi registrerer at EUs sitt siste hvitpapir om transport  presenterer  «No more conventionally-fuelled cars in cities.» som et av sine hovedmål. Dessverre har   EU også  en forestilling om at hovedtrekkene i dagens transportmønster kan og må opprettholdes, et synspunkt de Grønne partiene ikke deler.

Lykke later ikke bare  til å mene at vi skal vente til EUs varslede retningslinjer trer i kraft.  Han hevder   at   visjonen om eksosfrie bysentra er forkastelig. Det tegner dårlig for det kommende samarbeidet i bystyret.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Zeugma
    May 02, 2011 @ 09:41:16

    Merkeleg argumentasjon frå Lykke, ja. Eg merka meg spesielt påstanden om at miljøtiltak må gjennomførast på det fantastisk abstrakte «globale nivået», og ikkje lokalt. Trondheim er altså ikkje del av det globale, no veit vi det.

  2. Sondre
    May 03, 2011 @ 11:07:59

    Bra svar, Jan!
    (Kan du forresten oppdatere lenken til bloggen min i blogrollen din? Jeg har flyttet fra VG til BA.)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: