Godsterminal

Et visjonært anlegg på Hell?

Striden om plassering av ny godsterminal i Trøndelag er gått inn i en ny fase med Jernbaneverkets konseptutredning som nå er presentert, men det foreligger ingen avklaring. Jernbaneverket lar hele fem forslag til plassering gå videre til høringsrunden.

Arbeiderpartiet og Trondheim Havn gikk tidlig gikk ut med sine visjoner for en fellesløsning på Hell; en integrert løsning som det så fint heter, men må nå se støtten til dette prosjektet smuldre bort. Bare Stjørdal Næringsforum er positiv til en slik løsning.

I de berørte kommunene, Stjørdal og Malvik, har det oppstått massive grasrotprotester mot «monsterhavna», og ingen lokale partilag tør støtte prosjektet foran valget. Kankje enda verre for de visjonære er det at næringslivet i Trondheim – de framtidige brukerne av anlegget – tar enstemmig avstand fra å flytte terminalen nordover. Som høyremann og speditør Nik. Haugrønning påpekte: De kan vedta å plassere en terminal i Stjørdalen, men de kan ikke tvinge oss til å bruke den.

Grunnlaget for Havna og AP-toppene sine ønsker er håpet om å kunne bruke sentrale arealer i Trondheim til mere lønnsomme formål. Alle de fine orda om integrerte løsninger og framtidas behov har hovedsakelig kosmetisk betydning. Det er nok prisverdig å få mest mulig transport over på båt og bane, men dersom mengden varer som skal flyttes til og fra Trøndelag femdobles, slik prognosene tilsier, kan miljøgevinsten bli nokså liten.

Alle alternativer krever betydelige arealer av jomfruelig mark. 50 mål, eller drøyt 50 fotballbaner er kravet. Næringslivet i Trondheim vil ha en terminal så nær så byen som mulig, og iallfall ikke på nordsida, siden den alt overveiende delen av transporten går mellom Trondheim og Østlandet.

Lo i Trondheim hevder på sin side at dagens anlegg har tilstrekkelig kapasitet for mange år framover. Naturvernforbundet i Sør-Trøndelag mener det rette er å bygge en ny godsterminal i en fjellhall med forbindelse til dagens jernbaneverksted på Marienborg og havn i Fagervika. Med et tunnelinnslag fra Klett kan en slik fjellhall også omfatte en trase for persontog som kan bringe høyhastighetsforbindelsen til Oslo nærmere realisering. Miljøpartiet De Grønne i de berørte kommunene støtter dette forslaget.

Med en åpning mot sjøen i Killingdal gruvers gamle utskipingshavn i Fagervika vil anlegget også kunne håndtere atskillig mere enn det ene ukentlige skipet som idag anløper Trondheim med stykkgods.

Vi må selvsagt håpe at resultatet blir fjellhallen, det eneste alternativt som frigjør arealer i Trondheim uten å rasere enda større arealer et annet sted .

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: