Grønne bilister

Mattias Goldmann fra Gröna Bilister

Hvordan kan vi redusere bilismens skadevirkninger? Er en grønn bilisme mulig? Dette var blant spørsmålene som lå til grunn for et møte i rådhuset i Trondheim denne uka. Bjørn Ove Berthelsen fra miljøavdelinga i Trondheim Kommune ledet møtet, mens hovedinnledere var Ole Henrik Hannisdahl fra den norske organisasjonen Grønn Bil og Matthias Goldmann fra den svenske bilistorganisasjonen Gröna Bilister. Goldmann vurderte Trondheim kommunes miljøstatus på transport-området til 6 grønne biler (av ti mulige).

Massebilismen er et av de virkelig store miljøproblemene, som kan ta form av såvel støy og utslipp som plassbehov og ulykker. Men samtidig oppleves bilen av svært mange både som en nødvendighet i hverdagen og en kilde til frihet. Bilen er en nyttegjenstand og en hobby på samme tid.

For å redusere skadene fra bilismen må man styrke slike alternativer som kollektivtransport, sykling og gange. Men det er urealistisk å fjerne alle biler , og spørsmålet blir derfor hvordan vi kan minske miljøeffekten av den bilismen vi ikke kan unngå.

Første del av møtet gikk med til å diskutere elektriske kjøretøyer,

Elektriske biler har betydelige lokale miljøfordeler; de bråker lite og slipper ikke ut eksos. I den grad elektrisiteten er bærekraftig produsert er de også klimavennlige i bruks-fasen. I likhet med andre biler skaper de likevel betydelige utslipp av såvel CO2 som andre tvilsomme substanser i produksjonsfasen.

Trondheim Kommune  fikk ifjor Grønn Bil-prisen
for sin el-bilsatsing. Her er Ole Henrik
Hannisdahl, Knut Fagerbakke og Bjørn Ove Berthelsen.

Trondheim ligger på Norges-toppen i antall el-biler pr innbygger, bare overgått av Bærum, og har mange ladepunkter for elbiler. Samarbeidsprosjektet Green Highway, skal knytte byene Sundsvall, Østersund og Trondheim (SØT-byene) sammen på miljøvennlig vis. Den første hurtig-ladestasjonen for el-biler er bygd i Østersund der det også er en pumpe med biogass for bilister som kjører på gass. Sverige har satset stort på biogass, som kombineres med fossilgass i store rør-nettverk blant annet på Vestkysten. Det er 40 000 gasskjøretøyer i Sverige, mot noen få i Norge.

Trondheim ligger godt an med gassbusser, i løpet av sommeren vil tallet økes til 150. Men de kjører pr. idag utelukkende på fossilgass. Det er politisk strid om bygging av biogassanlegg. Riktignok har bystyret flere ganger vedtatt å starte separat innsamling av våtorganisk avfall fra husholdningene, men rådmannen er motvillig. Dessuten trenges det langt mere råstoff enn det husholdningene kan levere for å få tilstrekkelig volum. Renholdsverket ønsker å bygge biogassanlegg på Heggstadmoen eller (eventuelt Sandmoen, (noen hundre meter unna) der det bygges et stort parkeringsanlegg for bussene. Dette støtter vi i MDG, men foreløpig er det usikkert hva resultatet blir.

Gröna Bilister gjennomfører regelmessige evalueringer av svenske kommuners innsats for miljøvennlig transport. Mattias Goldmann presenterte nå en vurdering av Trondheim, den første utenfor Sverige. Han roste den kommunale klima-handlingsplanen og miljøpakkesamarbeidet. Særlig var han imponert over at vi hadde klart å øke andelen kollektivreisende sterkt ved å sette ned prisene. Han mente også det er bra at kommunen har satset såpass kraftig på el-biler og biodiesel. Også opplæring av de ansatte i økonomisk kjørestil var notert på pluss-sida.

Det han var mindre fornøyd med var innsatsen for å få befolkningen generelt til å ta i bruk miljøvennlige kjøretøyer. Goldberg ville sikkert ha satt pris på MDGs forslag om bare å tillate gass- og el-biler i Midtbyen. Men det skal vi komme tilbake til i valgkampen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: