Ta debatten

Siv Jensen har lenge surfet på hets mot muslimer og innvandrere. Nå må vi ta debatten.

I kjølvannet av massakren på Utøya og bomben i Oslo har mange trukket fram gjerningsmannens bakgrunn i Frp og hans ivrige deltakelse på rasistiske blogger og nettsteder. Jeg har selv pekt på at Breiviks forskrudde oppfatninger ikke har oppstått i et vakuum, men har vokst fram i et debattklima der hets mot innvandrere generelt og muslimer spesielt ikke bare blir akseptert men også oppmuntret og tiljublet. Vel er Breivik mere forskrudd enn de fleste deltakerne også i disse gruppene, men hans språkbruk har, som mange observatører har påpekt, vært relativt moderat: mange innlegg har vært atskillig grovere enn hans. Vi kan derfor vanskelig å unngå å konkludere med at han har passet godt inn i anti-jihadistenes virtuelle virkelighet.

Breiviks tankeverden lar seg også godt forene med holdninger som er utbredt i Fremskrittspartiet. Nå er det ingen sensasjon at Siv Jensen blir sjokkert over at morderens bakgrunn i Frp trekkes fram. Noe mere overraskende er det at såpass mange andre har ment at Frp ikke skal konfronteres med sin konsekvente muslimhets gjennom tidene, etter at denne hetsen har manifestert seg i massakrer og bilbomber. Etter mitt syn er dette for lettvint. Vi må, for å låne et uttrykk fra muslim-haterne, våge å «ta debatten» , selv om det innebærer å henge bjella på både partileder Jensen og gamlefar I Hagen. For å avdekke hvordan Anders Behring Brevik har utviklet sine morderiske synspunkter må vi  se på den delen av FRP s ideologi som han har internalisert.

Så blir det påstått at dette er å skjære all innvandrings-kritikk og islam-kritikk over en kam. Vi må ikke legge lokk på debatten, heter det. Det er selvsagt et poeng at folk må få lov å diskutere reelle og opplevde problemer, men alt for ofte blir problemer knyttet til innvandrere generelt og til muslimer spesielt forstørret gjennom media-oppslag . Vi har for eksempel hørt om norske jenter som blir mobbet for å ha salami på skolematen. Dette er selvfølgelig ubehagelig for dem det gjelder, men også da jeg gikk på skolen kunne slikt skje. bare at da var mobber og offer av samme religiøse og kulturelle bakgrunn og hverken lærere eller foreldre tok spørsmålet alvorlig, langt mindre pressen. Mobbing utført av muslimer er åpenbart verre enn normal norsk mobbing.

Videre hevdes det hyppig at den som ikke vil gjøre alle muslimer ansvarlige for islamistisk terror heller ikke kan gjøre alle innvandrings-kritikere medansvarlige for Breiviks ugjerninger.  Vi må selvsagt kritisere  innvandrere og andre folk  som oppfører seg dårlig, men vi må også kritiser dem som tenker dårlig.  At muslimer fleste tar avstand fra terror, forhindrer ikke at det er rett å ta avstand fra Bin Laden og Mulla Krekar. At de fleste nordmenn og de fleste Frp-velgere føler avsky for ugjerningen på Utøya, forhindrer ikke at det er rett å ta avstand fra den retorikken som har båret Breivik og hans meningsfeller fram.

Det er feil å knytte enhver forbrytelse begått av muslimer til den religionen de er født inn i. Derimot er det rett å konfrontere mennesker som forfekter massemord, uansett hvilken religiøs eller politisk bakgrunn de måtte ha. Når politikere benytter en retorikk som slike mennesker kan utnytte er det rett å påpeke også det.

10 kommentarer (+add yours?)

  1. Per Christian Veberg
    Aug 04, 2011 @ 21:17:53

    Ja til å lete i FRPs partiprogram og retorikk. Nei til å lete i Koranen, Sharia og Haditha? Det du mener?

  2. Jan Bojer Vindheim
    Aug 04, 2011 @ 21:20:27

    ja til å utfordre hat-retorikk uansett opphav:
    https://vindheim.wordpress.com/2010/09/16/absolutt-fanatisme/

  3. Sofia Stereo
    Aug 04, 2011 @ 23:07:30

    Du bidrar ikke med noe konstruktivt til debatten her, for du er ute etter å felle ! Jeg kan fortelle at det er sunt å være litt kritisk innstillt, men du må nok se ting på den positive siden hvis det skal komme noe positivt ut av det…. Og dette er en helt original historie du omtaler, hvor syndebukken er blitt en av våre egne, alstå at a avlet a uansett (terror), du forstår? Hvis du hadde gått inn for en annen taktikk, å mildne gudene, altså oss mennesker, til å møte hverandre på midten, -vi er alle bare mennesker, -vi feiler alle sammen. -Men tross alt er vi like, så….

  4. Konrad
    Aug 05, 2011 @ 20:38:39

    Enig, men Frp er ikke de eneste. Ola Borten Moe har også leflet med nokså lik retorikk, og Kolberg forsøkte (dog klønete) å ta initiativet fra Frp ved å snakke om «radikal islam» (også Kolberg benyttet krigsretorikk). Vi behøver ikke lete i partiprogrammet, det er nok å lese nyhetsoppslag og kronikker.

    Selv om ABB kaller seg kristen, er det ingen vits å lete i bibelen. Det er heller ingen vitså lete i «norsk kultur» (som er vagt og uspesifikt). Derimot er det all grunn til å lete i den offentlige debatten og retorikken som reflekteres i ABBs egne motiv for udåden (slik det fremkommeri «manifestet» og i avhør). Jeg har derfor vært ganske konkret i bruk av pekefingeren. Fjordman er naturlig nok øverst på listen.

    Debatten må vi definitivt ta. ABB er ikke helt realitetsorientert, men han er heller ikke psykotisk.

  5. Jan Bojer Vindheim
    Aug 06, 2011 @ 07:42:25

    Frp er ikke ansvarlige for ABBs handlinger. De aller, aller fleste Frp-ere er forferdet over det som har skjedd. Men noen Frp-ere har ikke dessto mindre bidratt til å skape det klimaet av muslimhat som ABB har vokst fram av.

    Langt viktigere er selvfølgelig de ekstreme miljøene på internett. Min partifelle Øyvind Strømmen viser godt hvordan Fjordmans ideologi reflekteres hos Breivik:
    http://oyvindstrommen.be/2011/08/05/journalist-resource-so-whats-the-deal-with-fjordman/

  6. Konrad
    Aug 06, 2011 @ 13:11:37

    Enig. Dette har også vært mitt poeng. Det er for enkelt å vaske sine hender ved å si at man aldri har oppfordret til vold eller er forferdet over det som skjedde. Selv om man ikke er strafferettslig ansvarlig, mener jeg at det ligger et visst moralsk eller politisk ansvar for den atmosfæren av hat eller mistenksomhet som er skapt. Her er det mange som bør ta et oppgjør med den personen de ser i speilet hver morgen. Flere moderate Frpere har skjønt det, Siv Jensen har også tatt poenget (muligens av taktiske grunner), Borten Moe har tatt poenget. Men mange uten formelle posisjoner (frilansere som Fjordman, Hans Rustad, Bawer mfl) har ikke tatt poenget, se intervju med Fjordman i VG.

  7. Sofia Stereo
    Aug 07, 2011 @ 14:10:21

    Det er så lett å mene noe, men en annen ting å `gjøre` noe som gagner det hele. Jeg syns ikke dere skulle ta for mye parti med noen som helst i denne saken, heller tenke konstruktivt, og inspirere folk til å finne en måte å leve fredilg sammen på.

    -Av egen erfaring har jeg skrevet til flere muslimske ledere, delvis motivert av frykt for dem, delvis av håp om at jeg skulle finne mennesker der likevel, og utfallet ble forbausende bra, jeg møtte simpelthen mennesker med hjerte og sinn, som kunne forstå mine synspunkt i mye større grad enn jeg hadde forestilt meg! Nå har jeg forstått, atter en gang, at ett vennlig sinn blir møtt med vennlig sinn så og si uansett, sålenge man insister på å holde ett vennlig sinn.

    Men jeg skal være den første til å innrømme at jeg vurderte å melde meg inn i kampen om kultur vs kultur her, men så har vi alle demoner og engler ved vår side, og ingen er så `englete`at de ikke har onde tanker i sitt sinn, så ikke fordøm noen her ! Vi er alle bare mennekser, og ingen har egentlig mere skyld enn andre for det hele for alt henger sammen. Noen har flere og sterkere meninger enn andre, men passivitet kan være like drepende, så som å ikke si ifra når nok er nok. Og ingen trenger forsåvidt bestemme hva folk flest skal tenke eller si, for uten litt drama i livet overlever vi ikke, og vi må få lov til å ha meninger ! De fleste gjør sitt beste, men ingen vet hva de egentlig gjør, og dette trenger ingen å kritisere dem for heller, ting er ikke som de bestanig ser ut.

    Men, til poenget, -Engasjer dere på en annen måte enn å kverulere i hvem som er syndebukken, gjør noe med roten til problemet is stedet ! Problemet er ikke at vi har ytringsfrihet, nei LANGT IFRA ! Det er dèt som er viktig, så folk forstår hverandre, og lager konstruktive løsninger! Problemet er at for få er villige til å legge vennskapsbånd mellom kulturer… Det går an, og jeg syns -ærlig talt, det er altfor mange som virker å fake en smule sympati i blinde for de høyere makter i regjeringen, uten å gi noen grunn for det, for det finns noen kritiske punkter ved situasjonen, og noe må gjøres i så måte, så som en konstruktiv og vennlig tone oss mennesker i mellom… Ingen kan da si de syns ting er helt perfekte, men la oss prøve å gjøre dem det, litt får vi til, og mye hvis vi står sammen !

  8. Jan Bojer Vindheim
    Aug 07, 2011 @ 14:24:10

    Takk for den kommentaren, Sofia! Jeg er helt enig i at det er viktig å knytte forbindelser på tvers av religioner og kulturer. men det er også viktig å lære av historien, og når det skjer slike voldsomme hendelser er det viktig å finne ut hvordan ideologien bak har utviklet seg. Slik kan vi redusere risikoen for gjentakelser.

  9. Konrad
    Aug 08, 2011 @ 15:33:33

    Når jeg retter pekefingeren mot navngitte peronser er det ikke primært for å jakte på syndebukker. Det er for konkretisere argumentet, for å vise at ideene ABB levde på ikke kom ut av dette tomme rom, det var personer som bevisst fremmet disse ideen i offentligheten og på nett. De (og vi andre) må ta lærdom av det. Dersom vi slår oss til ro med at ABB bare er ensom galning er det umulig å trekke noen lærdom (mht det offentlige ordskiftet, media etc).

  10. Erling Skakke
    Aug 10, 2011 @ 17:05:34

    Det er ganske forbausende hvordan «hvit» og «kristen» terror bortforklares med galskap, mens «muslimsk» terror ganske enkelt er uttrykk for ondskap. Jeg er helt enig med Konrad og Jan i at ABB ikke har blitt til eller har eksistert i et politisk vakum, men tvert imot i en levende politisk kontekst der fremmedfrykt og muslimhat er blitt opplevd som legalt og korrekt. Det er dette vi må ha fokus på og plukke fra hverandre, og dette kan utelukkende gjøres ved hjelp av argumenter. Irrasjonalitet må møtes med rasjonalitet – og så kan man jo bare håpe….

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: