Knute på logistikken

På periodens nest siste bystyremøte ble plassering av ny godsterminal for Trøndelag diskutert i halvannen time. Formelt sett var det «Konseptvalgutredning  for nytt logistikknutepunkt i Trondheimsregionen» som  sto på dagsorden. Utgangspunktet er  ønsket om å flytte jernbanens godshåndtering fra  Brattøra og Nyhavna. Etter den vellykkede forvandlingen av TMV-tomta til det nye shopping- og utelivssenteret Solsiden, ønsker toneangivende krefter å «utvikle» også de gjenværende sjø-nære byområdene.

MDG har vært enige med flertallet i at såvel Nyhavna som Brattøra kan fylles med annet og mere liv enn idag. men vi er ikke villig til å utradere havnevirksomheten i dette området helt. Det er tross alt havna som har lagt grunnlaget for Trondheims eksistens som by.
Forrige gang det var på tale å flytte godsterminalen gikk MDG inn for å anlegge  ny terminal på Heimdal.  Den gangen var Høyre og Arbeiderpartiet mot dette, og ivret for en terminal på Leangen. Leangen-alternativet hadde nok flertall i bystyret, men ble  aldri realisert. Den store motstanden bidro til at Jernbaneverket trakk forslaget, og saka har siden ligget på is.

I denne runden er det Trondheim Havn som har vært pådriver for «et nytt «konsept», med den erklærte hensikt å utnytte dagens havneområder på mere lønnsomt vis. Sammen med Arbeiderpartiet  har havnesjefen lansert  et gigantisk utbyggingsprosjekt i Stjørdal som har møtt massiv lokal motstand. Alternativer i Muruvik og på Midtsand har ikke vært mere populære. Når disse alternativene ikke har slått igjennom skyldes det nok likevel først og fremst motstanden  fra transportbransjen. Transportørene fnyser av tanken på at gods fra Oslo skal kjøres til Stjørdal for å lastes om til Trondheim.

Det er på denne bakgrunnen at H, Frp og V i Bystyret ønsket å utelukke de integrerte løsningene østover  langs fjorden, og istedet stilte  seg bak Torgård, det vil si det  samme Heimdals-alternativet som Høyre og Frp  avviste for femten år siden.

Det var sikkert  flertall i bystyret for å avvise de integrerte løsningene langs fjorden, men  det var også flertall mot alle andre tenkelige alternativer. Bystyreflertallet vedtok derfor at alle konseptene skal være med videre. Mot dette stemte på den ene sida Rødt som ikke vil ha ny terminal  i det hele tatt, og på den annen side de tre borgerlige partiene som vil peke på Torgård kombinert med havn på Orkanger.

Mdg og Sv går inn for det såkalte Trolla-alternativet, et alternativ som formuleres nærmere i et forslag jeg la fram i formannskapet,  men i Bystyret stilte vi oss bak det rødgrønne flertalls-forslaget som også hadde støtte fra Krf. For Rødts Arne Byrkjeflot er det et farlig signal at vi på denne  måten aksepterer å ta med øst-alternativene videre. For oss er det viktigste at vi har fått med fjellhall-alternativet i den videre behandling av saka.

Mdg har utarbeidet en brosjyre om spørsmålet som kan lastes ned på våre nettsider.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: