Skrudde identiteter (1)

I den løpende debatten om tempelridder Breivik og hans innsats for å redde Norge fra multikulturalismen, har enkelte også streifet innom hva som utgjør norsk identitet. Ikke bare hos Breivik men i brede kretser hevdes det at innvandrere med feil hudfarge og/eller feil religion truer norskheten.

Nå er selvsagt kultur en størrelse som er under konstant utvikling, og ikke kan låses fast til et bestemt punkt i tid; hvilke elementer som inngår i den nasjonale identiteten varierer også fra person til person og fra gruppe til gruppe. Nasjonalfølelsen kan omfatte mange elementer, men få om noen vil kunne framvise dem alle. Det vil derfor også være uenighet om hvordan man slår fast hvem som tilhører en nasjon.

Hva må til for å være «norsk»? Er det nok å bo i landet, eller må man være født her? Kan man være norsk hvis man er født i utlandet av norske foreldre, eller kanskje bare med én norsk forelder? Kreves det et sett felles verdier, og hvilke verdier skulle dette i så fall være: Noen nevner kristendommen (innført i Norge for ca 1000 år siden), andre trekker fram flagget (ca 150 år gammelt) og syttende mai (200 år). Ingen av disse kan være mere enn markører: symboler som peker på et underliggende fellesskap; en opplevd tilhørighet som også aksepteres av andre.

Det er interessant at enkelte grupper trekker fram før-kristne tradisjoner og forsøker å bygge en norsk identitet på brokker av norrøn tro dandert med runer og munkekapper. Slike elementer finnes ikke minst i svartmetall miljøer som når et internasjonalt publikum. Hos noen er referansene til nazistisk ornamentikk åpenbare, men hverken norrøn religiøsitet eller metallisk okkultisme behøver å ha rasistiske overtoner. Forfatteren Cornelius Jakhelln, som har reflektert over sine egne reaksjoner på møtet med fremmede kulturer, har også levert noen spennende lydspor til denne debatten.

En yezidi-landsby etter angrep fra arabiske muslimer.

Men det er jo ikke bare norsk identitet som gjennomgår traumatiske forvandlinger i disse dager. I Midtøsten foregår det en debatt om identiteten til yezidiene som slites mellom kurdisk opprinnelse og forsøk på å definere seg som egen etnisk gruppe; en kamp som har blodige politiske konsekvenser i Irak, der yezidienes valg vil få stor betydning for grensedragningen mellom kurdiske og arabiske regioner i landet.

For oss i Norge er det interessant å se hvordan de samme krefter som forsøker å trekke norskhetens grenser slik at innvandrere generelt og muslimer spesielt ikke blir inkludert, har den motsatte strategien overfor den samiske befolkningen. Der er strategien å definere samisk identitet bort – med genetiske, språklige og kulturelle argumenter.

Professor Ivar Bjørklund drøfter forsøkene på å definere vekk den samiske befolkning i en kronikk i Klassekampen (26. november 2011). Han viser hvordan en rekke innslag i NRK og andre medier i den siste tid bruker innfallsvinkler som dekonstruerer samisk identitet. Dette kan man se på som et gisp fra et postmodernistisk historiesyn, men det har selvfølgelig også politiske konsekvenser. Fra samisk synsvinkel er denne trenden, slik Bjørklund påviser, et urovekkende tilbakeslag i flere tiårs konsolidering av samiske rettigheter og samisk identitet både i Norge og i andre land med samisk befolkning.

Det man også kan merke seg er at på samme måte som man kan plukke samisk identitet fra hverandre med fiffig retorikk, kunne man plukke enhver annen kulturell eller etnisk identitet i stykker. Den som hevder at samisk identitet er en kulturell konstruksjon må også akseptere at man med samme finurlige retorikk kan bevise at norsk, svensk eller kurdisk identitet er konstruert ut fra historiske tilfeldigheter.

Det som ikke kan argumenteres bort er derimot menneskers opplevelse av å være nordmenn, samer eller kurdere. Og det skal jeg komme tilbake til.

1 kommentar (+add yours?)

  1. dianealexandra
    Jan 02, 2012 @ 22:08:45

    Spennende tema du tar opp her! Identitet er uten tvil konstruert, slik det forestilte felleskapet (forestilling om nasjonen) beskrevet av Benedict Anderson (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=89041), og tror ikke at det er feil å si det.
    Marianne Gullestad har skrevet noe spennende om norskheten, særlig om «egalitarian individualism» i boken The Art of Social Relations: essays on Culture, Social Action and Everyday Life in Modern Norway, side 183-200 (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=64834). Hun forteller at Norge er preget av den «egalitarian individualism», der selvstendighet og uavhengighet er nøkkelbegreper, som en arv fra den lutheranske protestantisme. Og så finner vi begrepet «likhet» som er også sentralt. Hun snakker også bl.a. om «fred og ro», fravær av åpne konflikter, idéene om nærhet og felleskap som er veldig knyttet til lihetsidealet; men at i mange situasjoner, Nordmenn behandler ikke alle lik, for eks ved å unngå de som «ikke passer inn», som kulturell strategi som går tilbake til idealet om fred og ro. Den norske kulturen er også veldig sentrert rundt «hjemmet», som bygger også symbolske grenser mellom folk. (Det er den mest smertefulle for oss som kommer fra mer *utadvente* kulturer…). Den dagen du er invitert i huset til noen, da er det noe stort!!
    Man kan da lure: mister en Nordmann sin identitet hvis den begynner å åpne hjemmet sitt? Det var den Tea Party kampanje der innvandrere åpner sitt hus, tror det burde vært gjensidig tiltak… Hadde vært morsom.
    Nordmenn vil ha både felleskap og selvstendighet. «To a large extent social association in Norway is ideologically tied to equality a sameness in the sense that people have to see each other as equal to be able to establish some kind of community (felleskap)», sier Gullestad.
    Favoritte uttrykk er «Det er best å rå seg sjøl», «Hver har jo sitt», «Det er beste å ha ryggen fri». Gullestad peker også på noe artig: det finnes ingen oversettelse av ordet «imagination» på engelsk (som er det samme på fransk). Det nærmeste ordet er «fantasi», et ord dom er mer assosiert til barn. For mye fantasi betyr å forlate «the groundedness of the world», skriver hun.
    Nordmenn, finn frem fantasien og prøv å åpne virkelig deres hjem – når dere er edru-, vi kan begynne derfra ;))

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: