Luftforsvarets pris

Ingen veit hvor mange milliarder disse flyene vil koste oss.

Regjeringsflertallet (Arbeiderpartiet)  har vedtatt at Norge skal kjøpe de amerikanske kampflyene F-35. Vi veit ikke prisen nøyaktig, men det dreier seg utvilsomt om horribelt mange milliarder. Mange har kritisert beslutningen, med en rekke ulike begrunnelser. Noen peker på prisen, som blir så høy at det blir nødvendig å kutte i de andre forsvarsgreinene. Andre peker på at F-35 ikke er egnet til å forsvare Norge, men passer utmerket inn dersom det norske flyvåpenet skal tjene som USAs forlengede arm i konflikter i andre verdensdeler.

En annen konsekvens er at det, på grunn av de skyhøye kostnadene, bare blir mulig å opprettholde én flybase i Norge. Kommunestyrene i Bodø og på Ørlandet slåss om å bli vertskap for den ene flybasen landet vårt da vil sitte igjen med. Håpet om arbeidsplasser og skatteinntekter overskygger åpenbart alle mulige innvendinger. Det er ingen som har nevnt hvilke utslipp av klimagasser produksjon og drift av disse flyene vil medføre, men det er klart at det uansett plassering av flybasen vil bli nødvendig med nye store naturinngrep. På Ørland er man sogar villig til å bygge ny rullebane i RAMSAR-området Grande-fjæra.

Enda verre kan støyskadene bli. De er så åpenbare at tilmed Forsvarsdepartementet har nevnt dem. Flere rapporter reiser skremmende perspektiver for voksende framtidige helseproblemer som følge av støy der de nye flyene skal ferdes. De nye flyene vil bråke enda mere enn de tidligere og vil uansett plassering være til skade for folkehelsa.

Flystøyen er en av flere faktorer som har talt til Ørland sin fordel i plasseringsstriden – flyplassen i Bodø ligger som kjent midt i et boligfelt et steinkast fra sentrum –  men de siste støymålingene har vist at belastningen ved plassering på Ørlandet vil bli svært alvorlig.  Selv om selve flyplassen ikke ligger midt i et byområde vil flystøyen overstige grensenivåer i hele den regionen der flyene skal operere.

Det finnes andre flytyper som koster mindre og svarer bedre til Norges territorielle forsvarbehov. Ikke minst det svenske flyet JAS-Gripen er åpenbart atskillig bedre egnet for norske forhold. Problemet er at produsentlandet Sverige ikke er NATO-medlem, og at Norge er bundet gjennom NATO-avtalen til å sleike USAs til enhver tid sittende forsvarsminister opp etter baksida. Det er selvfølgelig den egentlige forklaringa på at norske myndigheter med forsvarsminister Espen Barth Eide i spissen systematisk har feilinformert både Storting og regjering om de påståtte fordelene ved F-35.

Det gjenstår mange ubesvarte spørsmål i denne saka To av dem er; kan vi komme oss ut av dette  milliardsløseriet og  – trenger vi egentlig nye kampfly i det hele tatt?

2 kommentarer (+add yours?)

  1. borreli
    Feb 26, 2012 @ 17:19:19

    Flott fokus på en side av saken som ikke er kommet så godt frem i media. Selv pelsdyrnæringa på Oppdal er urolig for konsekvensene hvis Ørlandet velges.

    Den som har landet i Bodø, vil nok likevel undres over hva lokalbefolkningen der egentlig syns om mer støy rett inn i heimen…

    B.

  2. Konrad
    Feb 27, 2012 @ 17:15:43

    «…trenger vi egentlig nye kampfly i det hele tatt?»

    Absolutt hovedspørsmål. Ikke vet jeg, men så lenge Norge skal ha et forsvar og hevde suverenitet over eget territorium (selvforsvar) er vel såkalte avskjæringsfly (interceptors) viktige. Tunge fly beregnet for å bære bombelast inn på annet lands territorium – og den slags skal jo Norge egentlig ikke drive med??

    Ellers skinner det ganske tydelig gjennom at valg av amerikansk fly er rent politisk bestemt: Pris og teknisk ytelse er underordnet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: