Morgendagens bytrafikk

23.og 24. april var det storsamling i nettverket Framtidens Byer. Temaet denne gangen var trafikk og arealplanlegging. For oss fra Trondheim som netopp er ferdig med forhandlingene om andre runde av Trafikkpakka for miljø var det mye kjent stoff.

Det ble understreket fra flere innledere at den sterke veksten i folketall i byområdene vil gi en trafikkvekst som av ikke kan tas av privatbilisme. Det vil rett og slett ikke være areal til å ta unna så mange biler. Det ble ikke minst vist til Urbanets rapport for KS som viser at det vil koste 140 milliarder mere å øke veikapasiteten enn å bygge ut kollektivkapasitet til samme antall reisende.

Vi fikk presentert en analyse av trafikkutviklinga i de største norske byområdene fra Alberte Ruud i Urbanet. Analysen viste at det fortsatt er en betydelig overvekt av trafikken som foregår med privatbil, men også at det foregår en positiv utvikling der kollektivtrafikkens andel av transportarbeidet er økende.

Noe av grunnlaget for økningen ligger i tiltak som er foretatt i de ulike byområdene: Både Oslo Bergen og Trondheim kunne vise til positiv utvikling

For Bergens vedkommende er det særlig den nye bybanen som har stimulert til mere kollektivtrafikk. Antallet passasjerer har vært langt større enn forutsatt, og det har blitt nødvendig å øke kapasiteten ved å kjøpe inn flere vogner. Det er også planlagt nye utvidelser i flere retninger.

Også Stavanger arbeider med skinnegående trafikk. Deres prosjekt er å bruke NSBs  nettverk som bybane mellom Stavanger og Sandnes.

For Trondheims vedkommende ser vi resultater av miljøpakke-arbeidet. Kollektivtrafikken har hatt en voldsom økning de siste åra, som dessverre ikke var fullstendig fanget opp av Urbanets materiale – det gikk ikke lenger enn til 2010. Da hadde trafikkøkningen begynt, men det var først i 2011 at den for alvor skjøt fart.  Antallet trafikanter innen Trondheim kommune grenser økte med 11% og antallet kollektivreisende fra nabokommunene med hele 25%. Denne veksten har fortsatt inn i 2012.

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa dukket også opp på konferansen og lovet økt støtte til kollektivtransporten i byen. Belønningsmidlene som har tilflytt byer med vekst i kollektivtrafikken og nedgang i bilbruken skal videreføres i en mere forutsigbar form, men vil fortsatt være knyttet direkte til den enkelte bys resultater. Og uten restriktive tiltak overfor bilismen, helst med  høyere avgifter i rushtida, blir det ingen belønning.

Neste års NTP vil antakelig omfatte støtte  til bygging av bybaner. Dette  kan få stor betydning for Trondheim; de fem partiene som har forpliktet seg til å arbeide for bybane trenger Arbeiderpartiets støtte, og den vil være avhengig av blant annet hvilken finansiering det er mulig å oppnå.

Og  tida arbeider for oss. Både Arbeiderpartiet og Rådmannen er langt mere positive til bybane idag enn tidligere. Selv fra Næringsforeninga og fra Høyres gruppeleder Yngve Brox er det interesse for en Bybane Øst via Valentinlyst til Dragvoll. Rådmannen kommer om kort tid med en utredning om saka, men den skal visstnok konkludere med at prosjektet er interessant men krever mere  utredning . I mellomtida er Bystyret igang med å vedta at Gråkallbanen skal få hentet inn sitt etterslep på vedlikehold gjennom trinn 2 av miljøpakka.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Konrad
    Apr 25, 2012 @ 09:33:52

    Ikke bare er det dyrere å bygge veier som gir samme kapasitet, det gir også styggere byer som er mindre trivelige å bo og jobbe i. Gråkallbanen er sjarmerende, men gammeldagse trikker for langsomme på lengre strekninger. Skinnegående transport er overlegne særlig mht fart (når de går på egne traseer/i tunnel) og miljø. Jeg vil også tro at dere det allerede er bygget ut god veikapasitet kan større del av dette reserveres busser (gjerne strøm- eller gassdrevne), men når det gjelder buss må kan kanskje tenke nytt for å unngå «busskork» man opplever i Oslo sentrum. I Oslo vurderes sågar å omgjøre deler Riksvei 4 (Trondheimsveien) til ren trikketrase.

    Generelt tror jeg omlegging av trafikk i og rundt byene gir størst miljøgevinst (for pengene). Her er store trafikkvolum som gir grunnlag for investeringer i miljøvennlig og rask transport.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: