Krigens pris

Kurdere som flykter fra Baathregimet i 1991.

Når vi i Norge snakker om Krigen, tenker vi på begivenheter for seksti år siden. Størstedelen av den norske befolkning har bare indirekte kjennskap til hvordan dette gikk for seg. Krigens brutale virkelighet rykket oss plutselig nærmere inn på livet gjennom terrorangrepene i Oslo og på Utøya i fjor sommer. De daglige beskrivelsene fra ofrene av hvordan det var å bli jaktet på en av tungt bevæpnet morder er rystende. Og det er heldigvis slik at ofrene fra Utøya og regjeringskvartalet får sosial, medisinsk, psykologisk og økonomisk bistand slik vi er vant til i et land der økonomisk krise er et fremmedord.

Så blir det desto sterkere å tenke på ofrene for kriger som har foregått og stadig foregår i andre deler av verden, i land der slik bistand ikke er tilgjengelig, eller der det er makthaverne som står bak overgrepene. Det kan for eksempel være verdt å reflektere over situasjonen for kurderne i Irak som i 1988 ble utsatt for en systematisk folkemord-kampanje av Baath-regimet til Saddam Hussein. Anfal-kampanjen, som tok sikte på å utslette den kurdiske landsbygda i Nordirak, foregikk i nærmere et år fordelt på 6 større militære offensiver, og falt i tid sammen med det like traumatiske gassangrepet på den kurdiske byen Halabja der man antar at rundt regnet 5.000 døde og langt større antall ble skadet.

Det internasjonale samfunnet har i liten grad brydd seg om anfal-kampanjen, med sine 100 – 200 000 døde; altså ca 2000 ganger Utøya når det gjelder dødsofre. I mange landsbyer ble alle innbyggerne drept og lagt i massegraver, i andre ble bare mannfolk i stridsdyktig alder drept, mens kvinner og barn ble samlet i bevoktede leire.

Den kurdiske befolkningen har i dag selvstyre i det nordlige Irak, men store deler av landsbygda ligger fortsatt i ruiner. Den kurdiske regjeringa bruker aktivt fortellingene om anfal i sitt diplomati og krever internasjonal anerkjennelse for Anfal-kampanjen som folkemord. Men i de offisielle beretningen om anfal-kampanjens grusomheter er det kvinnelige perspektivet merkbart fraværende. Det er derfor kjærkomment at det nå foreligger en studie av kvinners opplevelser under selve Anfal-kampanjen og om deres erfaringer som overlevende fra den.

Kvinnen bak dette banebrytende arbeidet, Choman Hardi, forteller at det måtte mange samtaler til før ofrene klarte å åpne seg om sine opplevelser av voldtekt og andre seksuelle overgrep, om vanskelighetene knyttet til graviditet, menstruasjon og kvinnesjukdommer i leirene, og om det stigma som møter voldtektsofre i et samfunn der ærbarhet er en sentral dyd. Ikke minst forteller de om vanskelighetene med å overleve som enslige forsørgere i et samfunn der mannen er familiens ubestridte overhode, og kvinnens plass er i hjemmet.

Den fullstendige historien om forfølgelsen av Iraks kurdere gjenstår å fortelle, men de perspektivene Choman Hardi presenterer vil være av vesentlig betydning for det videre arbeidet med å avdekke de kortsiktige så vel som de langsiktige virkningene av anfal-kampanjenes organiserte og usminkede brutalitet.

9 kommentarer (+add yours?)

  1. kabylia
    May 21, 2012 @ 20:16:33

    Jeg gjennomgikk artikkelen. Ikke et ord om den skyldig. Ikke et ord om den arabism, islamisme ideologien. En rasistisk, imperialistisk og totalitære ideologi, som bare kan blomstre på bekostning av andre folkeslag, andre nasjoner.Kurdere er ikke alene under den arabisk primitiv ideologi.. Vi, kabyler, er også under arabisk klør.

  2. Jan Bojer Vindheim
    May 22, 2012 @ 06:23:21

    Baath-partiet og Saddam Hussein blir da navngitt i artikkelen, men du har rett i at jeg i denne omgangen ikke tok opp Baath-partiets bakgrunn i arabisk nasjonalisme. Kurderne utsettes forøvrig også for tyrkisk og persisk nasjonalisme, men hensikten med dette blogginlegget var å peke på Choman Hardis arbeide med å dokumentere kvinners respons på folkemordet i 1988.

  3. kabylia
    May 22, 2012 @ 16:38:19

    Mitt kommentar er for å minne folk at islam har begått mange folkmord. For Hinduer, var hadde folkmordet med over 80 million menneskers liv en islamo tyrkisk ansikt. For mine forfedre berberne hadde folkmord hadde ansiktet til islamo Bani Hilal. For Armenere, hadde den en islamiko Ottomansk ansikt.
    Å tie disse folkmordene er å legitimere disse forbrytelser mot menneskeheten.

  4. Jan Bojer Vindheim
    May 22, 2012 @ 18:47:21

    Islam hadde lite med anfal å gjøre. Saddam Hussein brukte riktignok religiøse unnskyldninger, men det var ikke religion som lå til grunn for hans angrep på Kurdistan

  5. kabylia
    May 22, 2012 @ 19:39:09

    Det er sikkert noe med religion å gjøre. Det som skjer i Darfur, i Egypt med koptene og med det kabylsk folket stemmer direkte fra den hat kulturen. DU kan si det er sadam, kadafi, Hassen , Bashir etc , men du bare beviser at alle disse har muslimsk kultur. At du prøver å skåne den forferdelig primitiv kulturen som til og med i dag begår forbrytelser mot menneskeheten, beviser at det er noe usunt i det norsk kulturen.

  6. Jan Bojer Vindheim
    May 22, 2012 @ 20:41:14

    Baathistenes angrep på Kurdistan var ikke begrunnet i religion. De fleste kurdere var og er sunni-muslimer. Det finnes mange eksempler på arabisk imperialisme og det finnes mange eksempler på aggressiv og voldelig islamisme, men de to er ikke identiske.

  7. kabylia
    May 22, 2012 @ 20:50:35

    Jo da. Vi som lever med det , vet godt at det er det samme. Arabisme og islam er to siamesiske brødre.
    Nå, sier du at kurdrne er sunni muslimer, og dermed islam ikke har noe med disse forbrytelser, er fullstendig gal. I darfur også er befolkningen muslimer.. men ikke fullkommen som araber, derfor er de ofre for rasismen.
    Jeg nevne over alle de forskjellige folkmordene islam er skyldig for. Jeg skal si deg hvem kommer til å bli den neste offer for islam folkmord. De neste som kommer til å bli slaktet en gros er selv muslimer. Det er muslimer som skal betale blod prisen for den blodtørstig allah. Massakrene blir større på grunn av slik folk som deg som nekter å høre på vitnene til islam forbrytelser.

  8. Jan Bojer Vindheim
    May 23, 2012 @ 06:38:06

    Islamisme og arabisme trives godt sammen, men de kan også opptre uavhengig av hverandre. De er ikke identiske. Jeg skriver ofte om islamisters forbrytelser og om arabisk så vel som tyrkisk sjåvinisme. Hvis du skal anklage noen for å nekte å erkjenne farene ved islamistisk terror har du valgt feil adresse.

  9. kabylia
    May 23, 2012 @ 09:50:19

    Hva du ikke kommer til å si kun for å redde den morderiske arabisk ideologi. Islamistene er kun de gode troende, som praktisere islam. Enhver muslim , kommer til å fortelle deg at islamistene er dem som skal styre livene deres.
    Dere er like terrorister som de islamistene du snakker om. Men en ting er sikker, dere skal også betale den blodprisen. De gode muslimer har fått ordre fra sin gud om å straffe deg og din likemenn.
    Jeg har ferdig med å diskutere med hykler for den gang.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: