Utslippsfrie biler

Den grønne hovedveien mellom Sundsvall og Trondheim byr blant annet på hurtigladere og biogass.

Stiftelsen Zero arrangerte denne uka et såkalte nullutslipps-rally langs den grønne hovedveien mellom Østersund og Trondheim. Et hundretalldeltakere stilte opp stort sett med elektriske biler, men også et par med brenselceller og noen gassdrevne. Det er tydelig at elektriske bilernå er kommet for å bli; her var mange ulike modeller fra ulike fabrikker.

Mange forbinder el-biler utelukkende med småbiler som Think, Reva eller Buddy, men det er nå både familiebiler og sportsbiler på markedet. En amerikansk film som ble vist i tilknytning til rallyet, Revenge of the Electric Car, presenterer historien bak el-bilene såvel fra utfordreren Tesla som de to store bilkonsernene General Motors og Nissan.

Uten tvil er Teslas biler mest sexy, men økonomien er veldig vanskelig når du ikke kommer opp i det volumet de store multinasjonale firmaene forutsetter. Nissan har åpnet en fabrikk i Tennessee der de skal framstille 150 000 av sin heleelektriske Leaf i året. Tesla på sin side har foreløpig bare levert et hundretalls biler.

Ingen ble overrasket over at en Tesla Roadster (ikke denne) vant rallyet.

Problemene med å få økonomi i produksjonen av norske (?) Think blir forståelige i lys av de enorme summene Tesla har brukt, men skyldes også at en toseter ikke dekker en families transportbehov.

I tilknytning til rallyet var det også arrangert et seminar der vi fikk høre foredrag om fordeler og ulemper ved ulike alternative drivstoffer.

Et interessant foredrag tok for seg hydrogen – det er nylig sikret fortsatt statlig støtte til et norsk hydrogen-nettverk, og i Oslo kjører det fem hydrogenbusser i rutetrafikk. Også i Trondheim kan vi få hydrogenpumpe og både busser og biler i nær framtid. Men som vanlig når det gjelder Hydrogen var fokus mere på hvor små utslipp det er ved kjøring, og mindre på hvordan hydrogenet kan framstilles. Det samme gjaldt i presentasjonen av elektriske biler, skjønt de flest innlederne nevnte klimafordelene ved nordisk kontra kontinental energi-mix.

Nissan Leaf – elbil for Ola og Kari?

Det er både gledelig og interessant at biler med alternative drivstoffer kommer for fullt. Det er åpenbart at overgang til slike biler vil gi store miljøfordeler – ikke minst i byene, men det er også et faktum at den grønneste bilen er den som ikke er produsert. Også «miljøvennlige» biler tar opp plass og skaper ulykker. Og enhver bilproduksjon fører selvsagt også til store utslipp.

Advertisements

1 kommentar (+add yours?)

  1. Konrad
    Jun 17, 2012 @ 19:55:30

    I første runde er elektriske biler viktige for den lokale forurensingen, både luft og lyd.

    Det store spørsmålet jeg stiller meg: Fint med elbil, men strømmen må jo produseres? Går det ikke opp i opp om man bruker kull eller gass til å lage strøm? Eller koker det ned til energieffektivitet (virkningsgrad), snarere enn hvilken energibærer man tilfeldigvis velger. Bør vi diskutere energieffektivitet og/eller energiforbruk generelt, heller enn å snakke om hvilken energibærer som brukes. Biler står jo dessuten for bare 20 % av utslippene.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: