Bilismens virkelige pris

Samfunnet må betale 1600 Euro årlig for hver enste bil i EU

Samfunnet må betale 1600 Euro årlig for hver eneste bil i EU

De fleste husholdninger i dagens Norge disponerer egen bil (skjønt noen av oss er fornøyd med å delta i bildeling); For de fleste er dette et praktisk spørsmål, mange gjøremål blir enklere med bil for hånden.

Dette fører igjen til at arrangementer og tilbud av alle slag er basert på at de som skal delta har adgang til bil.  Dermed blir bilen en forutsetning for å delta på mange av   samfunnets arenaer, og bilen en nødvendig utgiftspost. Og som på så mange områder ønsker enhver å redusere sine egne utgifter (selv om vi undervurderer hvor mye bilbruken koster oss). Økte utgifter til bilhold er derfor ikke populært, men det er likevel bare et mindretall av bilbrukerne som til enhver tid klager over  den prisen samfunnet setter på bilbruken. De som klager er til gjengjeld ofte høyrøstet, veiene i Norge er krøtterstier, vi blir levende flådd av bompenger og bensinpriser, parkeringsavgifter osv.  Dette hylekoret munner gjerne ut i klisjépregede formulering om at bilismen er «statens melkeku».

Samtidig er det åpenbart at bilismen er en alvorlig og raskt økende belastning på infrastruktur og andre samfunnsgoder. Veksten i biltrafikken lar seg ikke opprettholde over tid.; byene våre har rett og slett ikke plass til at alle skal bruke egen bil til og fra jobb. I Trondheim har vi innenfor rammen av «Miljøpakken for transport» gjennomført en satsing på kollektivtrafikken som peker i riktig retning, skjønt det spørs om ikke de positive resultatene reduseres når de nye store veianleggene i pakken kommer på plass. Likevel vil selv de most storslagne prosjektene for mere veibygging før eller seinere støte på reint fysiske grenser.

Arealene i et bysentrum er verdifulle, og det er ikke rasjonelt å bruke en betydelig del av sentrum til plassering av biler. Det er derfor åpenbart at bilismens egentlige pris for samfunnet må omfatte langt mere enn utgiftene til veier og parkeringsplasser. Bilismen påfører samfunnet som helhet en lang rekke påkjenninger

De grønne partiene er opptatt av å konkretisere disse utgiftene, og den grønne gruppe i Eu-parlamentet har derfor bestilt en utredning fra Dresdens tekniske universitet. En gruppe forskere har beregnet de eksterne kostnadene ved bilismen, altså ikke bare arealbruk og veivedlikhold men også slike ting som støybelastninger, forurensing, ulykker osv.. Konklusjonen er at hver eneste bil i Europa koster samfunnet  1600 Euro pr år i tillegg til det bilistene faktisk betaler. Et tall det kan være verdt å tenke over.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Konrad
    Dec 15, 2012 @ 15:44:11

    Vel talt. De eksterne kostnadene (eller eksternaliteter som økonomene kaller det) ved bilbruk er det som ofte blir oversett av bilbrukerne selv og av mange politikere.

    1600 euro for Norges 3 mill biler gir ca 35 mrd kroner, et tall som ikke er langt unna det staten tar inn i særavgifter på bil fratrukket statens direkte kostnader (bygging og drift av veier).

    Ellers er det som Vindheim skriver helt urealistisk å basere trafikk inn i byene på bil. Regnestykket går ikke opp, særlig ikke for de store byene. Særlig Oslo vokser raskt og pendlingen vil strekke seg lenger og lenger ut av selve byen, ulike former for skinnegående «rapid transit» er løsningen (selv om buss og trikk også bidrar).

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: