Juna Akhara

Oh Gud; til sist er målet for alle handlinger og alle påbud enhet med deg. Den som begjærer andre mål enn dette vil alltid forblindes.
Abhinavagupta

Inngangen til Juna Akharas seksjon på Kumbh mela.

Inngangen til  en av Juna Akharas seksjoner på Kumbh mela.

Asketer, sadhuer, har en viktig rolle i hinduismen, De fleste er tilknyttet en orden, en akhara. Størst av disse er Juna Akhara som hevdes å ha hundretusener av medlemmer.
Asketismen går langt tilbake i indisk historie, og spilte en viktig rolle i utvikling av indisk religiøs tenkning allerede for 3 000 år siden. Den tradisjonelle vediske religionen, med sin rituelle formalisme, ble utfordret av forsakerne, shramanistene, som levde i skogene og ofte kalles skog-filosofene. En av disse omvandrende asketene var Siddharta Gautama som ble kjent som Buddha, grunnlegger av buddhismen. En annen var Mahavira, som reformerte Jainismen

Mange av disse shramanistene var berømt for sin visdom, og kunne bli invitert til diskusjoner ved kongers hoff, der de ofte kunne stille de vediske lærde til veggs og vinne store premier. Historier om dette er det mange av i Upanishadene, en gruppe skrifter fra rundt år 1000 før vår tid. Gjennom upanishadene bringer rishiene, de skriftlærde, nye begreper som monisme og reinkarnasjon inn i indisk religiøs filosofi. Med Upanishadene regnes den vediske tidsalder for avsluttet, og seinere tekster – som det er mange av – har mindre autoritet

Hvordan ordnene av asketer videre utviklet seg veit vi ikke sikkert, men som så mye annet tok Shankara også dette for seg. Han ga ordnene en tydeligere struktur, som de stort sett har beholdt siden.

Dattatreya

Dattatreya

Asketenes ordener, akharaene, faller i to hovedgrupper; noen er tilhengere av Vishnu, vaishnavier, og noen er tilhengere av Shiva, shaivitter. Men de fleste er først og fremst tilhengere av Dattatreya, en mytisk skikkelse som skal ha streifet om i de indiske skogene for tusener av år siden. Historikere hevder at han har levd noenlunde samtidig som Shankara. Dattatreya er en uortodoks figur, skjønt han regnes som en stor asket skal han både ha omgitt seg med kvinner, ha spist kjøtt og drukket alkohol og inntatt andre rusmidler når det måtte falle seg sånn.

Akharaene understreker at Dattatreya står over vanlige restriksjoner. Han skal være inkarnasjon, avatar, av alle de tre hovedgudene Vishnu, Shiva og Brahman og framstilles med tre hoder. Han har fire hunder springende rundt beina som assosieres med de fire vedaene. Og han har gjerne en arm kjærlig over ryggen på ei ku.

Sadhuene samles rundt dhunier, leirbål. Hver dhuni er en forsamling som ledes av an høytstående sadhu, andre kommer og går og inntar bestemte plasser rundt dhunien etter rang og anseelse. Rundt de fleste dhunier sitter også et antall elever og tilhørere. Når du sitter ved en dhuni skjer det noe hele tiden, babaen tar imot gjester av alle slag og plutselig dukker det opp en gruppe musikanter som framfører religiøse sanger.

For å bli medlemmer av en akhara må man avtjene en læretid og deretter gjennomgå omfattende seremonier. Innvielsen av nye medlemmer finner sted under Kumbh Mela, og bare for Juna Akhara er det snakk om flere tusen.

Aspiranter som venter på innvielsen

Aspiranter som venter på innvielsen

Plutselig høres trommer og bjeller, og geledd på geledd av menn i alle aldre fra guttunger til oldinger kommer marsjerende forbi iført bare et lite hvitt tøystykke over kjønnet. De har blitt barbert på hodet slik at bare en liten hår-tust står igjen. Nå skal de sitte hele natta, faste og lovprise Shiva. De skal så bade i Ganges før soloppgang og få den siste hår-tusten skåret av.

Gjennom denne prosessen skal de nå erkjennelsen av enhet med Shiva. Sprunget ut av den verden Shiva har skilt ut fra seg selv som Shakti, skal de kjenne seg selv igjen som Shiva, slik Shiva kjenner seg selv igjen i dem. Forskjellen viskes ut; Shiva og Shakti er alltid forenet.

Med denne bevisstheten dypt integrert, er de blitt babaer av Juna Akhara.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: