Arven etter Vivekananda

Vivekananda som moderne nasjonalhelt

Vivekananda som moderne nasjonalhelt

I disse dager feires 150-års dagen for Vivekanandas fødsel. Han var viktig for hinduismens utvikling både hjemme og ute, men jubileet preges av sterk uenighet om hans rolle.

Vivekananda, som egentlig het Narendra Nath, var en disippel av Sri Ramakrishna, en uortodoks og omstridt asket. Etter Ramakrishnas død i 1888 reiste Vivekananda rundt i India som asket og ble dypt engasjert av fattigdommen og elendigheten han møtte mange steder. I 1892 mediterte han i tre dager på Kanyakumari, ei klippe på sørkysten av det indiske kontinentet, og fikk det for seg at han skulle reise til Vesten, for å se om han kunne finne midler til å avhjelpe sitt folks fattigdom.

I september 1893 var han tilstede ved verdensreligionenes parlament i Chicago. Han taler der var kanskje den første lansering av hinduismen som religiøst alternativ for et vestlig publikum. Med stor intellektuell kapasitet kritiserte han sentrale forestillinger i kristendommen. Han sammenliknet forestillingen om arvesynd med sin egen advaita-filosofi som jo forutsetter at enhver sjel er guddommelig av natur. Vivekananda la på denne måten grunnlaget for alle de seinere hinduiske misjonsbevegelsene, og for den intellektuelle respektabilitet vedanta og andre varianter av indisk religionsfilosofi har fått i Vesten.

Ramakrishnas tilhengere var lutfattige tiggermunker.  Viveknada er

Ramakrishnas tilhengere var lutfattige tiggermunker. Vivekananda står bakerst med rudraksha-frø rundt halsen

Vivekananda så likevel ikke sin oppgave som religiøs forkynner. Han ville være en sosial reformator, og er blitt karakterisert som en «hinduisk sosialist». Til dette formålet grunnla han en sadhu-orden, Ramakrishna Math, som hadde tjeneste for de fattige som et av sine hovedformål. Dette var en helt ny funksjon for et religiøst brorskap i India, og en innsats som peker framover mot Gandhis store arbeide for å redusere fattigdom og fjerne kastesystemets verste utslag.

Vivekananda var altså viktig for hinduismens utvikling i India, og han blir regnet som en av den indiske nasjons store fedre. Til tross for sitt sosiale fokus, er det spesielt blant de konservative hindu-nasjonalistene han har beholdt en høy stjerne. Det var ingen tilfeldighet at Gandhis morder, Nathuram Godse, hadde Vivekanandas portrett på veggen.

Vivekananda blir derfor sett på som en grunnlegger av den hinduiske nasjonalismen som kalles Hindutva. Bharatiya Janata Party, som er det fremste politiske uttrykket for Hindutva, ledes av Narendra Modi. Han og hans parti knyttes til massakrer og andre overgrep mot muslimer. Og her begynner debatten.

Noen sekulære indere mener at sjåvinisme er kjerne i Vivekanandas budskap og at dagens India ikke har bruk for en slik reaksjonær farsfigur. Andre hevder at Modi og BJP misbruker Vivekananda (og Gandhi også) og presenterer en forvrengt utgave av hans innsats. Det er verdt å huske at Vivekananda, i likhet med sin lærer Ramakrishna, hevdet at alle religioner er veier til sannheten – men underteksten hos Vivekananda er at Ramakrishnas budskap er en videreføring av alle tidligere religioner.

Uten tvil var Vivekananda en stor og viktig personlighet. Ellers hadde det ikke vært noe poeng i å krangel om hvem som er hans rette etterfølgere. Selv skreiv han:
Enhver religion er et uttrykk, et språk til å uttrykke den samme sannheten.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: