Levende gudinner

Fokus på Kumbh Mela er ei gudinne som kalles Ma Ganga – Mor Ganges. Hun har som de fleste av oss både en åndelig og en fysisk natur, men det er ingen tvil om hennes femininitet. I hinduisk mytologi er naturen gjerne feminin og det åndelige gjerne  maskulint. Av dette kunne man lett slutte både at naturen er underordnet det spirituelle og at det feminine er underordnet det maskuline. Begge deler ville være forhastet.

Ikke bare floder som Ganges og Yamuna oppfattes som feminine, det samme gjelder hele det indiske kontinentet  som representeres av gudinna Bharat Ma, og hele jordkloden, som er den fysiske skikkelsen til gudinna Mahisvarupa. (Fra slike forestillinger kan man, som tidligere påvist,  utvikle dypøkologisk tenkning.)

Det guddommelige, som i utgangspunktet naturligvis er enhetlig, kjønnsløst og hevet over alle motsetninger, manifesterer seg i maskulin eller  feminin form.Gudene har  både en feminin og en maskulin komponent. Disse komponentene kan framstilles som to uavhengige guddommer; Shiva og Shakti, Krishna og Radha, Brahma og Sarasvati. I India som i andre patriarkalske samfunn betones gjerne den maskuline komponenten, men det er likevel alltid forstått at den maskuline kraft først kan manifestere seg ved hjelp av sitt feminine motstykke. Det heter for eksempel i Devi Bhagvata Purana at Shiva og Vishnu ble maktesløse da deres hustruer, Gauri og Lakshmi, ble lei av  sine menns oppførsel, og forlot dem.

Shiva og Shakti er en enhet

Shiva og Shakti er en enhet

Det er derfor i gudinnekrafta, shakti, den dypeste makt ligger, og den utbredte oppfatning at gudinnene først og fremst er komplementære til sine guddommelige ektefeller er en misforståelse. Den store gud Shiva er maktesløs uten sin feminine halvdel Shakti.  En velkjent framstilling viser Shiva liggende livløs mens  hans hustru, Kali Ma, står på ham og svinger  med blodige sverd og  et kjede avhogde hoder.  Kali, som er det feminine i sin nådeløse form, står over Shiva, men henter også sin kraft fra ham.

Et av Shivas fremste symboler er treforken, som symboliserer at Shivas kraft er til stede. Sagt på en annen måte: treforken viser at Shiva har selskap av Shakti. En frittstående trefork viser at den store gudinna er tilstede.

Kali står over Shiva.

Kali står over Shiva.

Den livgivende energien representert ved Shakti er grunnlaget for at Shiva kan handle i verden, men Shakti er også identisk med Shiva. Det formuleres gjerne slik at når Shiva ser seg i speilet ser han Shakti. De to utgjør en helhet; guddommen deler seg opp som en underholdning, en forestilling. Men alt er likevel fragmenter av en udelelig helhet.

Og liksom Shiva, Vishnu og Brahma kan løftes fram og presenteres som en overordnet guddommelig tre-enighet. kan de mektige gudinnene forenes i én skikkelse som Mahadevi, den store gudinne. Og gudinnene dyrkes ofte som uavhengige krefter, som ikke bare overgår de maskuline kreftene, men som spiller en avgjørende rolle. Det er derfor ingen tilfeldighet at de tantriske tradisjonene, som blant annet går ut på å oppnå personlig makt, er basert på Shakti.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: