Er du lissom hindu, nå da ?

Konkyliene kan være et godt alternativ til norsk msseunderholdnng.

Konkyliene kan være et godt alternativ til norsk masseunderholdnng.

Siden jeg har brukt en måned av min tid på å besøke en hinduisk festival og med liv og lyst deltatt i seremonier og andre aktiviteter der, blir jeg fra tid til annen spurt om jeg har «konvertert til hinduismen» eller om jeg «lissom er blitt hindu ?». Svaret er – dessverre eller heldigvis – nei; jeg er hverken hindu eller lissom-hindu.

I tidligere blogger har jeg fortalt om mine møter med religiøs tradisjon og praksis i ulike deler av verden; for eksempel hos yezidiene i Irak eller de koptisk kristne i Eritrea. Min emosjonelle deltakelse i slike seremonier betyr ikke at jeg er hverken yezidi eller koptisk-ortodoks.

For hinduismen (som for yezidismen) gjelder dessuten at de utgjør samfunn man må bli født inn i. Det finnes riktignok hinduiske «misjonsbevegelser» som ISKCON, men i utgangspunktet er en hindu født til å innta en spesiell rolle i samfunnet, definert i forhold til gudene, slekta og sine medmennesker for øvrig. Når jeg oppsøker slike fremmede miljøer prøver jeg å oppføre meg med respekt og å ta del i fellesskapet så langt det er mulig. Det å delta i rituelle bad på Kumbh Mela er ikke et tegn på konvertering, det er heller et utslag av eventyrlyst.

Men det er selvfølgelig mere. Grunnen til at jeg oppsøker religioner heller enn kommunistpartier eller fotballklubber er at jeg har et spirituelt livssyn. Jeg mener den verden vi lever i har et åndelig opphav og ser på alle religioner som utslag av en drift til enhet med det åndelige som er nedlagt i oss alle. I den viktige greina av indisk religiøs filosofi som kalles advaita finner jeg mine egne spirituelle erfaringer og lengsler formulert og diskutert i detalj. Også dette har jeg vært inne på i mange tidligere blogger.

Når jeg besøker India kommer jeg til et samfunn der religionen er innvevd i dagliglivet, i Norge er derimot religion en lettere pinlig privatsak, og offentlig samtale om religion foregår gjerne i en halv-seriøs tone. Er du hindu nå, lissom? En av de store gledene ved å være på Kumbh Mela, er at jeg kan diskutere spirituelle spørsmål med mine medmennesker uten å be om unnskyldning for det.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. W.Haugen
    Mar 07, 2013 @ 12:46:12

    *Jeg liker ditt innlegg og din livsoppfatning *ditt værende og dine gjøremål * -jeg er med

  2. Anders Loland Andersen
    May 23, 2016 @ 05:46:09

    gate gate paragate parasamgate bodhi svaha.

Legg igjen en kommentar

