Matavfall som drivstoff.

image_xlargeAldri har maten vært billigere enn nå, og aldri har vi kastet så mye. Hver fjerde pose går rett i søpla, skriver Byavisa. 13 400 tonn mat ble kastet av Trondheims befolkning bare det siste året.

Nå er det lett å moralisere over dette misbruket av ressurser, men «Spis opp maten din» er et irriterende råd. Jeg kjenner folk som lever av mat som er kastet fra de store matkjedenes butikker. Slik «dumpsterdiving» er selvsagt ingen løsning for flertallet av oss, men likevel en tydelig påminnelse om hvilken historisk enestående overflods-situasjon vi lever i.

Selv om noen av oss blir flinkere til å unngå å kaste mat, vil nok store mengder matrester og annet organisk avfall gå til forbrenningsanlegget på Heimdal også i framtida. Dette til tross for at Trondheim Bystyre gjentatte ganger har vedtatt at vi ønsker separat innsamling av våtorganisk avfall, altså matrester, fra husholdningene. Hensikten er å bruke dette avfallet til å produsere biogass, et av de mest miljøvennlige drivstoffene som finnes.

Vi som reiser med buss har allerede i flere år kunnet stå på holdeplassene i Munkegata og andre steder uten å måtte puste inn feit dieseleksos fra bussene. I dag drives de med fossilgass pumpet opp av Nordsjøen, rester av dyr og planter som døde for mange millioner år siden. Gass er et langt mere miljøvennlig drivstoff enn diesel; gassmotorene slipper ut minimalt av de helsefarlige mikropartiklene en dieselmotor gir fra seg, og svært lite nitrogenoksider.

MAN-buss i Trondheim, med gasstanker på taket.

MAN-buss i Trondheim, med gasstanker på taket .

I klimaperspektiv kommer fossilgass også litt bedre ut enn diesel (og bensin), men først med innføring av biogass blir det en betydelig reduksjon av klimautslippene. Biogass og fossilgass er akkurat det samme stoffet, den kraftige klimagassen metan, og utslippene fra motoren blir naturligvis de samme enten gassen kommer herfra eller derfra, men når gassen framstilles av dagens matrester og kloakk regnes det inn i et kortere karbonkretsløp. Vi regner at nye planter som vokser opp tar til seg tilsvarende CO2 som forbrenning av biogassen slipper ut. Biogass er en fornybar ressurs, så lenge det fins kloakk og matrester har vi muligheter for å produsere den, biogass vil derfor i prinsippet være tilgjengelig til evig tid.

Nå er det lenge siden vi begynte å arbeide for å få biogass som drivstoff på Trondheimsbussene. Mange ulike biogass-anlegg i Trondheims-området har vært utredet og skrinlagt. Det siste i rekka er et biogass-anlegg knyttet til Norske Skog på Skogn, og anleggsstart er planlagt i nærmeste framtid. Vi får krysse fingrene og håpe at dette prosjektet virkelig blir realisert, i så fall kan vi kjøre de første bussene på biogass i 2014.

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Konrad
    Apr 11, 2013 @ 21:32:31

    Hva er hindringene for etablering av slike anlegg for produksjon av gass fra våtorganisk avfall i Trondheim? I Oslo er det allerede et stort anlegg som det går an å ta modell av. Samordning med organiskavfall fra industrien er kanskje en fordel?

  2. Jan Bojer Vindheim
    Apr 11, 2013 @ 22:21:15

    Historien om biogass i Trondheim, er så lang og innfløkt at jeg har mistet oversikten. Det har vært startet en rekke prosjekter som har blitt nedlagt eller avviklet. Nå krysser vi fingrene for anlegget på Skogn.

  3. KEE
    May 15, 2013 @ 12:25:59

    Prøv nå for all del å få inn en meitemakkreaktor for å kompostere tørrfraksjonen, blir glimrende jordforbedringsmiddel.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: