Ny transportplan: mere av det samme

34031_img___1365526700465Nasjonal Transportplan er et av de viktigste politiske dokumentene her til lands. Der spesifiserer regjeringa hvilke tiltak som skal prioriteres på transportsektoren i en tiårsperiode. Den nye planen som nå er lagt fram gjelder derfor for perioden fram til 2023. Det er både gode og dårlige signaler i meldinga.

Det langstrakte Norge, med fjorder og fjell overalt, gjør samferdsel til et viktigere politisk stridstema enn i land der utbygging er enklere. Vi har nylig hatt en debatt om effekten av de mange fastlandsforbindelsene som knytter tynt befolkede øyer til riksveinettet uten ferje. Onde tunger har lenge hevdet at slike forbindelser først og fremst gjør det lettere for folk å flytte vekk fra distriktene, de stedene der bedre kommunikasjon har stanset  avfolkinga later iallfall til å være få. Ikke dessto mindre vil  regjeringa nå satse på «fergefri E.39», et milliardsluk som neppe kan ha annen  effekt enn å stimulere til mere bilkjøring og styrke Senterpartiets velgergrunnlag.

Regjeringa planlegger ingen tiltak for å begrense flytrafikken

Regjeringa planlegger ingen tiltak for å begrense flytrafikken

Den nye transportplanen fortsetter den trenden vi lenge har sett; regjeringa snakker om miljø og legger til rette for økt forurensende transport. Det skal bygges veier og flyplasser som aldri før, for prognosene tyder jo på fortsatt vekst. Om politikeres oppgave er å gi prognosemakerne rett, eller å føre en politikk som forhindrer det prognosemakerne spår, se det drøftes ikke. Og selv der det satse noen kroner på bedre kollektivtransport, undergraves miljøeffekten av at kapasiteten på bilveien økes samtidig (et fenomen vi kjenner godt fra de ulike by-pakkene).

Vi kan selvfølgelig glede oss over at statens tilskudd til storbyenes kollektivsatsinger økes, og kommer inn i fastere former.  Overgangen til helhetlige avtaler for transportarbeidet i de store byene er en viktig forbedring, som vil gi mer forutsigbare rammer. Satsing på alternative drivstoffer som biogass er også et godt signal, likeså økt tilrettelegging for jernbane rundt de største byene. Men vi savner den satsinga på høyhastighetsbaner på lange og mellomlange strekningersom kunne redusere innenlands flytrafikk.

Det store paradokset er jo at all miljø-retorikken brukes som legitimering av økende veibygging og økt flytrafikk. Da kan det være på sin plass å hente fram Miljøpartiet de Grønne sin alternative transportplanmelding som vil ha stans i bygging av nye vei-lenker og en seteavgift for  flyreisende i Sør-Norge.

Advertisements

1 kommentar (+add yours?)

  1. Asbjørn Svarva
    Apr 12, 2013 @ 23:03:57

    Jeg slutter meg fullt og helt til Jan Bojer Windheims vurderinger. Det er ufattelig at SV som liker å kalle seg miljøparti, går god for transportplanen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: