Tre tilfeldige bilister ?

 Leif Sigvaldsen fra Syklistens Landsforbund viser stedet hvor kvinnen ble påkjørt. Foto: Leif Sigvaldsen / NRK


Leif Sigvaldsen fra Syklistenes Landsforbund viser stedet hvor kvinnen ble påkjørt.
Foto: Leif Sigvaldsen / NRK

I dagens aviser har jeg festet meg ved 3 bilrelaterte saker. De dreier seg alle om bilister som uten skrupler nekter å ta hensyn til andre trafikanter. De involverte sjåførene er skiløperen Petter Northug, presten Einer Gelius og en anonym bilist fra Telemark. Sakene er interessante fordi de avdekker dyptsittende holdninger i vårt bilbaserte samfunn generelt, og blant mannlige bilførere spesielt.

Petter Northugs sak er etter hvert godt kjent; la meg likevel få oppsummere: En sterkt beruset mann setter seg bak rattet, mister kontrollen i høy hastighet og stikker av fra bilvraket der en skadd kamerat sitter. Sjåføren overøses med sympatierklæringer, og de som kritiserer ham beskyldes for mobbing.. Paradokset er godt kommentert av Mimir Kristjansson i en kronikk på NRK-nett

Einar Gelius tok med seg en Aftenposten-journalist på biltur i Gudbrandsdalen og ble sitert slik: ”Jeg liker vel å kjøre fort, da. Også irriterer jeg meg over alle de elendige sjåførene. Sånne som ligger akkurat på fartsgrensen. De er de verste.”

Gelius sitt ansvar som sjelesørger skal jeg la ligge i denne omgangen, selv om det burde være relevant, men mens han rutinemessig bryter fartsgrensene hevder han altså at de verste og mest trafikkfarlige bilførerne er de som kjører etter forskriftene. I en replikkveksling med far til ei trafikkdrept jente, utbroderer han sitt standpunkt slik ”Min frustrasjon gjelder først og fremst de som oppleves som «sinker» i trafikken, ettersom de kan forårsake trafikale problemer slik de som kjører for fort kan være en fare i trafikken.” Logikken er altså at de lovlydige er farlige fordi de irriterer og hindrer lovbryterne. Til gjengjeld arrangerer altså Gelius gudstjenester for trafikkofrene og deres pårørende. Det går over min forstand at det er mulig å overse de logiske og etiske avgrunnene i slike holdninger.

Men bilistenes blindhet overfor de farer man utsetter andre for kommer kanskje enda klarere fram i det tredje eksemplet. En bilist svinger inn på en sykkelvei og kvester en kvinnelig syklist (som han nettopp hadde kjørt forbi) for livet. Tingretten frikjenner ham, og hans forsvarer sier. ”Det må ikke være slik i trafikkretten at kravene til aktsomhet settes så høyt at det nærmest er umulig å oppfylle kravet i praksis.” Juristen mener altså det er ”nærmest umulig” for en bilist å se til høyre før han svinger inn på en sykkelvei. Ville han ment det samme hvis det var en bilvei?

Nå har heldigvis påtalemyndighetene anket denne saka, men avgjørelsen i tingretten gjør meg slett ikke trygg på at lagmannsretten vil legge noe ansvar på bilisten

Mitt poeng med å trekke fram disse tre sakene er ikke først og fremst å peke på at (mannlige) bilførere, uansett yrke, rutinemessig opptrer grovt uansvarlig og hensynsløst i trafikken. Det som skremmer meg mest er at en nærmest enstemmig opinion later til å synes det er greit.

 

 

Advertisements

4 kommentarer (+add yours?)

  1. marielkoren
    May 08, 2014 @ 15:02:02

    Ja, særleg det siste dømet er rystande! Eg opplever dagleg utfordringa det er å vere syklist i biltrafikken. Etter å ha diskutert dette med mellom anna personar som er svorne biltilhengarar syner det seg at dei i tillegg til å ha forferdelige haldningar til syklistar ofte heller ikkje kjenner til grunnleggjande reglar som å sjekke blindsonene før ein svingar. Det skal seiast at det er mykje elendig regelkunnskap blant syklistane også, og at dei sjølve ofte er med på å skape trafikkfarlege situasjonar er ikkje til å kome unna. Men det går som oftast ikkje ut over andre trafikkantar…

  2. Jan Bojer Vindheim
    May 12, 2014 @ 11:46:00

  3. cyclesanders
    May 12, 2014 @ 11:52:23

    Gode poeng!

  4. Ullern
    May 14, 2014 @ 19:30:10

    Hei Bojer,

    Bra påpekt med hensynsløse bilister – og støtten de kan få. Bilbruk er jo i seg selv hensynløs, som fenomen.

    Gelius’ dobbeltmoral er spesielt motbydelig. Men se på broren hans Jon på Dagsrevyen nær daglig, og hvor aggressiv han er overfor alle som ikke er like reaksjonære som ham. Da skjønner en bedre den familiens opptrente arrogante evne til å stille seg over moralsk konsekventhet.

    Dobbeltmoral i trafikken stammer fra toppen – industrisamfunnets ledere. Med USA-Presidentene Bush og Obama i spissen: Finanskrisene i 2007-2008 er ikke over. USA trykker dollar som gale, fortsatt ca. kr. 400 milliarder pr. måned (!), for å tette det matematisk prinsipielt utettelige hullet. Kort etter hovedfinanskrisen betalte USAs ledere $ 80 milliarder (ca. kr. 480 milliarder) av skattepenger for å redde bilindustrien, jf. http://useconomy.about.com/od/criticalssues/a/auto_bailout.htm .

    Det gjorde de istedenfor bruke den gylne anledningen til å legge om bilindustrien til økologisk harmoniserte transportformer.

    USA-reddingen av bilindustrien utgjør planet-destruktiv støtte til bilister – og er bare ett eksempel. Bilindustri-reddingen er også en støtte til stålindustrien, og til annen kull- og olje-intensiv innsats for å holde i gang over en milliard biler og veiene de trenger. Jf. http://www.worldometers.info/cars/ . Samt til handels- og bolig-systemene bilene trenger. Bilbruk er i spiss av industri-kulturen som har gjort at vi bor på en døende planet.

    (Vi kan fortsatt redde restene pluss overleve selv som art, trass i at det ser svært dårlig ut, men bare om alle 7,25 milliarder mennesker raskt nå samarbeider for det formålet. – Ikke bare må vi mennesker evt. stoppe CO2-utslipp og annen forurensing sånn omtrent NÅ, men også fjerne CO2 fra biosfæren. Mulig, men ser ikke sannsynlig ut. Likevel: mirakler skjer jo, stadig vekk… #-)

    Alle som kjører bensinbiler vet at de er del av problemet, økologisk sett, men ignorerer og fornekter det. De fleste makter trolig å ikke huske det mens de kjører. De må jo fram. At det underveis skvetter og dør noen syklister og edruelige fotgjengere er ut fra dette kun som naturlig svinn å regne – sett fra Gelius-vinkelen.

    Stakkars «Nor-thug» (slik engelsktalende leser ham, og endelig har fått rett…), som har vært best i verden og fikk ødelagt bilen sin. «Nordmenn er verdensmestere i å være best» – var det ikke det Brundtland sa? – Klart han Nor-thug må tilgis. – Ingen ble jo skadd. Bortsett fra kameraten som brakk kravebenet, da. Airbag er jo til for fyllekjøring, ikke sant? Og om det hadde vært noen fotgjengere eller syklster ute så tidlig på morgenen fikk de skylde seg selv – veiene er jo tross alt laget for biler. – Slik er de underliggende holdningene.

    Selvmotsigelsene og dobbeltmoralen starter på toppen, og forplanter seg nødvendigvis nedover til enkeltmenneskene der de/vi møter omgivelsene. (Dvs. exo-naturen, de naturlige forhold som ikke er styrt av mennesker).

    Fortsatt var Irak-krigen ulovlig og uten holdbar formelt oppgitt grunn. Ingen er hittil stilt til ansvar for de over en million unødig døde og et knust land. Derfor har vi siden starten på Irak-krigen i 2003 kunnet merke ansvarsløsheten, de systematiske selvmotsigelsene og de arrogante lovbruddene spre seg nedover i samfunnene, inkludert Norge. Dette er nå påfallende. – For alle som ser etter. Det mest skremmende er likevel hvor få som ser etter.

    Bilbruk er symptom og symbol på en industri-samfunnsform som ser seg selv som nødvendig, samtidig som det forlengst er klart at denne samfunnsformen dreper seg selv. Der er vi: Nødvendig å drepe oss selv, sier tilnærmingen i prinsippet.

    Ikke rart det fosser arrogante selvmotsigelser og dobbeltmoraler ut av den selvmotsigende levemåten. – Myke trafikanter i alle former og sammenhenger – beware! Caveat emptor!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: