Pilegrim i Ujjain

simhast

Alltid fullt av folk ved Ram Ghat

De siste ukene har jeg stort sett vært  i den sentral-indiske byen Ujjain sammen med millioner av indiske pilegrimer, og de siste dagen har jeg besøkt noen viktige turistmål. Det har vært to høyst ulike opplevelser.

Kumbh Mela i Ujjain, kalt Simhast og med løven som symbol, inngår i en syklus; Kumbh Mela feires etter tur i fire forskjellige byer med tre års mellomrom og kommer tilbake til samme by etter tolv år. Det er først og fremst en hindu-festival, der alt som kan krype og gå av framtredende hinduiske retninger viser seg fram, men også sikher og buddhister deltar. Pilegrimene møter utallige tilbud;  slik som kurs i yoga og meditasjon eller ayurvedisk medisin, eller foredrag om ulike aspekter av vedisk filosofi og tradisjon.

akhara

Noen sadhuer fra Juna Akhara

Mye av tida tilbrakte jeg sammen med noen sadhuer som jeg har kjent i mange år, medlemmer av munkeordenen Juna Akhara. Der ble jeg godt tatt imot og traff mange interessante mennesker fra ulike deler av verden.

Sadhuene blir både respektert og marginalisert. Deres plass i hindusamfunnet er viktig og ubestridt, men deres asketiske livsstil ligger langt fra det normale. Sadhuene avstår fra seksuelt samkvem og familieliv forøvrig og skal i teorien leve ytterst nøkternt. Noen går nakne, innsmurt i aske, andre med bare et tøystykke rundt livet. Men mange sadhuer lever godt på gaver fra sine tilhengere og de fleste kler seg i oransjefargede klær. Under Kumbh Mela var alle i sin fineste stas, enten den nå besto i fersk aske eller nystrøkne kjortler.

Juna Akhara og andre sadhuer holder til i templer langs elvebredden i Ujjain, og det var bare noen få skritt ned til melaens hovedarena: floden Shipra. Begge elvebreddene utgjøres av langstrakte steintrapper, kalt ghats, anlagt av herskere og rikmenn gjennom tidene. Elver og vannet i dem er hellig i hinduismen, men noen elver er mere hellige enn andre. Det er også visse astrologisk fastsatte tidspunkter da det er spesielt lykkebringende å senke sitt legeme ned i elvene, og Kumbh Melaene arrangeres nettopp rundt slik gode badedager.

På begge sider av elva var det stappfullt av badende mennesker døgnet rundt. Folkemengdene strakte seg kilometervis opp og nedover elva fra det sentrale punktet ved Ram Ghat, Store deler av Ujjain by var stengt for biler, gatene var i stedet pakket til trengsel av mennesker som trasket tålmodig av gårde under den heftigste varmebølgen i Indias historie. Det var målt rundt 45 grader så lenge jeg var der, med en topp på 48. Puh!

oker og  om

Varmen var tøff, derfor pakket jeg inn hodet hvis jeg måtte ut i solsteika.

I de mange templene langs elva, under parasoller og på trappene satt det hindu-prester som malte folk i panna mot en liten donasjon. Det er et intrikat system av figurer og farger som viser din tilhørighet i de mange ulike greinene av hinduismen. Den lille røde flekken over nesa, tilak, som mange tror er et «kastemerke», viser ikke annet enn at du er en from hindu. De ulike hvite, gule og røde stripene sadhuer og andre pynter seg med gir langt mere informasjon til den som kan tyde dem. Men under Kumbh Mela kunne hvem som helst, tilmed jeg, få hele panna smurt inn med okerfarge med et rødt om-tegn i midten for en skarve krones penge.

Og det foregikk mye annet langs elva. Ulike varianter av det konglomeratet av tro og praksis som kalles hinduismen holdt til på ulike steder, og alle lot til å ha skrudd sine billige lydanlegg opp til 11. Mange benytter anledning til å fremme sine hjertesaker, heriblant  Guru Pujya Swami Chidanand Saraswatiji som leder Ganga Action Parivar, en kampanje for å rydde opp i den omfattende forurensinga av de hellige elvene. Han introduserte hver kveld en medrivende forestilling i sang, dans og musikk som skulle appellere til publikums ansvarsfølelse. Kampanjen har blant annet bidratt til bedre håndtering av avfall, herunder et forbud mot plastposer. Det er også utplassert et stort antall toaletter, hvorav noen med innebygd komposteringsanlegg.

Når sola gikk ned og alle skulle utføre lys-seremonien Aarti kunne det oppstå konkurranse mellom de ulike grupperingene. Da gjaldt det å slå til med en heftig sang slik at man med publikums hjelp kunne overdøve rivalen ved siden av, eller på den andre elvebredden. Og det er en sterk opplevelse å stå midt i en folkemengde som synger slike populære hymner som den vakre Jai Shiv Omkara.

Høydepunktet i Simhast Kumbh Mela inntraff ved fullmåne, natta til den 21 mai. Da hadde jeg gleden av, som gjest hos Juna Akhara, bare ifør et rødt lendeklede, å være blant de første som dukket ned i elvevannet. Jeg burde derfor være sikret mot framtidige negative konsekvenser av mitt syndige liv. En mektig opplevelse var det i alle fall, med glade mennesker på alle kanter.

Og allerede neste morgen var gatene merkbart tommere for folk. Innen jeg forlot Ujjain var bilene kommet tilbake, og det var ingen forbedring.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Jan Bojer Vindheim
    May 27, 2016 @ 03:00:34

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: