Folkvord og Rojava

images-1Kurderne i de nordlige og østlige delene av Syria har i skyggen av den ødeleggende krigen klart å bygge opp et selvstyrt område der PKK-leder Abdullah Öcalans ideer blir forsøkt realisert. PKKs lokale avlegger, PYD, legger feminisme, økologi og desentralisering til grunn. Det innebærer at kvinner får en helt annen rolle enn de tradisjonelt har hatt i Midtøsten, være seg blant kurdere eller i andre folkegrupper. I vestlige media ser vi derfor ofte reportasjer om de kvinnelige geriljagruppene som bidrar til forsvaret av Rojava (Vest-Kurdistan) mot Daesh og andre fiender. Imidlertid ser vi sjelden mere dyptgående framstillinger av det nye samfunnet som her vokser fram .

Det er derfor all grunn til å ønske Erling Folkvords nye bok om Rojava velkommen. Folkvord er antakelig den nordmann som kjenner Kurdistan og kurdisk politikk best; han har personlig møtt de fleste av det kurdiske folks ledere og har besøkt de ulike delene av Kurdistan en lang rekke ganger. Som en av få nordmenn har han også vært i Rojava ved flere anledninger. Han skriver med stor begeistring om hvordan PYD i skyggen av den blodige krigen drøfter likestilling mellom kjønnene, demokratiske prosesser og tilrettelegging for minoriteter som assyrere, turkmenere og arabere. Folkvord gir denne utvikling ei historisk ramme, og plasserer det hele i et globalt perspektiv.

rojavamap

PYDs forsøk på å knytte sammen de  (gule) kurdiske områdene i Syria forhindres av Tyrkia.

I dette perspektivet kommer Folkvords bakgrunn i partiet Rødt (som har utgitt boka) til syne. Folkvord skriver at han ble forundret over det synet på USA han møtte hos kurdiske ledere i Nord-Irak, når de ønsket den amerikanske invasjonen velkommen for å få  trusselen fra Saddam-regimet fjernet. For Folkvord er USA den store skurken som blant annet  tillegges ansvaret for framveksten av Daesh. Det er naturligvis sant at de muslimske ekstremistene utnyttet det rom som oppsto av feilslått statsbygging i Irak etter Saddams fall, men jihadismen har lange røtter, og var tilstede i Irak lenge før invasjonen i 2003. Ansar al Islam, ledet av Mullah Krekar, ble støttet med våpenforsyninger og på annen måte av Baath-regimet, et faktum som peker fram mot det seinere samrøret (som Folkvord påpeker) mellom jihadister og Baath-offiserer i oppbygging av den såkalte islamske staten, Daesh,

Kritikken av USA blir spesielt underlig siden USA  har støttet kurdiske styrker ikke bare  i Irak, men også i Syria. PYDs modige menn  og kvinner hadde ikke kunnet seire over Daesh ved Kobane eller andre steder uten den omfattende støtten de har fått og får fra USA spesielt i form av flyangrep mot jihadistene, men også gjennom slipp av våpen og annet utstyr. USA har dessuten lagt sterkt press på Tyrkia som utvilsomt har dempet president Erdogans sterke lyst til å bruke den tyrkiske hæren og flyvåpenet til  direkte angrep på Rojava. I realiteten eksisterer Rojava under USAs beskyttelse, det blir derfor et paradoks at Folkvord bruker sin bok til å angripe USAs politikk samtidig som han roser den russiske deltakelsen i Syria.

Men det er en annen innebygd motsetning i det ideologiske grunnlaget for Rojava, som Folkvord kunne gått nærmere inn på. PYD vil, slik Öcalan anbefaler, utvikle et statsløst demokrati der alle etniske og religiøse grupper skal gis rom. Det blir derfor, hevdes det, lagt til rette for at blant annet assyrere og arabere skal ha like rettigheter som kurderne. Imidlertid er det ingen tvil om at PYD i utgangspunktet er en kurdisk bevegelse, og at det i Rojava  (som jo betyr Vest-Kurdistan) forventes og kreves full støtte fra den kurdiske befolkningen til den nasjonale kampen. Samtidig melder menneskerettsgrupper som Human Rights Watch at befolkningen i arabiske landsbyer fordrives av de kurdiske styrkene.

Folkvord anklager kurdiske ledere i opposisjon til PYD dels for å være kurdiske nasjonalister og dels for å være redskaper for Tyrkia. Men det er en krevende øvelse å gjøre krav på både være den eneste legitime representant for kurdernes interesser i Syria, og å være spydspissen for et statsløst demokrati der etniske motsetninger er opphevet. Hvordan PYD skal komme ut av dette dilemmaet gjenstår å se.

Med disse kritiske kommentarene i bakhodet vil jeg anbefale Folkvords. bok.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: