Miljøpakka og Heimdal

Miljøpakka planlegger å gi syklister langs Heimdalsvegen bedre forhold. Illustrasjonsfoto: Henriette Erken Busterud

Miljøpakka for Transport har nå fungert en stund, og bompengene har sammen med statlige tilskudd begynt å gi resultater.

Vi som bor i Heimdalsområdet nyter godt av et bedre kollektivtilbud: billigere sesongkort, nye miljøvennlige gassbusser, tettere ruter og ikke minst raskere ankomst takket være kollektivfeltene.

Neste trinn i Miljøpakka vil komme både bilister og mjuke trafikanter til gode. Utbygging av E6 sørover fra Tonstad-krysset til Klett skal komme i perioden. Det vil bli et nytt toplanskryss på Klett og et parkeringsanlegg for såkalt ”Park-and-Ride”; det vil si at folk fra distriktene kan parkere her og ta bussen videre inn til byen uten å løse ny billett. Trondheim Parkering planlegger også et stort park-and-ride anlegg på østsida av jernbanen ved Heimdal stasjon.

Det vil komme to nye gang- og sykkel-bruer over E-6 der det i dag er underganger, ved Sandmoen og ved forbrenningsanlegget Det kommer også bru for mjuke trafikanter over Bjørndalen rett nord for John Aaes veg.

Fra Klett til Heimdal vil det bli anlagt gang- og sykkelvei på østsida av Heimdalsvegen. Dette er et eget prosjekt i Miljøpakka og omfatter strekningen fra Klett til Kattemskogen. Den siste biten fra Kattemskogen opp til Heimdal sentrum vil det også komme gang og sykkelvei, men formelt er dette et annet delprosjekt.

Det kommer gang- og sykkelvei fra Heimdal til Klett.

Smedbrua sør for Heimdal jernbanestasjon har fått mye oppmerksomhet, mange hadde forventet at den skulle få to kjørefelt. Men brua slik den nå står er en midlertidig løsning. Med tida skal den bare bli for gående og syklende, men først må det komme på plass en ny tverrforbindelse. Det har lenge vært planlagt å forlenge Kattemskogen i tunell under jernbanen og opp til Industriveien. Denne veistumpen vil muligens kunne bygges i 2016. Det har vært meningen å føre denne veien i kulvert langs Johan Tillers vei og opp til det nye Hårstadkrysset. Kulverten er nå forlatt, og når tunnelen under jernbanen kommer vil biltrafikken fra Kattem dermed føres over Heggstadmoen til Sandmoen-krysset.

Oppover Ringvålvegen er det planlagt gang og sykkelvei helt til Ringvål, noe som vil bli en kjempefordel, ikke minst for alle barn som sykler til Hestsjøen om sommeren. Denne gang- og sykkelveien byr imidlertid på store utfordringer; det er bratt og smalt mange steder. Den vil derfor antakelig bli bygd etappevis. Gang og sykkelvei i Ringvålgrenda skal komme så snart ny reguleringsplan  for området er ferdig, men det er usikkert når arbeidet på resten av strekningen mellom mellom Lundåsen og Ringvål kan begynne.

Mange lurer nok på om det kommer nye bomstasjoner i Heimdalsområdet. Det som er sikkert er at bomsystemet vil bli lagt om slik at belastningen blir jevnere, og at det vil  bli bompenger for dem som i dag kjører gratis over Rødde. Detaljene i et nytt bomsystem vil bli behandlet i bystyret i høst, men endelig vedtak må skje i Stortinget.

4 kommentarer (+add yours?)

  1. Konrad
    mar 20, 2012 @ 16:48:42

    Hovedutfordringen i byer som Trondheim og Bergen er at det tar veldig lang tid med buss fra de ytre bydelene (f.eks. Kattem eller Morvik) til sentrum/store arbeidsplasser, dersom det i tillegg er liten frekvens faller buss bort som alternativ. For meg har billettpris lite å bety. Bedre tilkomst med bil f.eks. fra Kattem til E6 gjør det bare enda mer fristende å kjøre selv. I Bergen går alle busser gjennom de trange sentrumsgatene, dermed er buss håpløst treigt når man skal fra Åsane til Fana der man via tunnelen kan unngå sentrum.

    Oslo har tog og t-bane, så her er situasjonen noe helt annet. Buss tilbyr heller ikke den komforten som bane.

  2. Jan Bojer Vindheim
    mar 20, 2012 @ 17:17:41

    Vi har jobba med disse utfordringene. med kollektivfelt går bussen nå mye raskere, det er også tettere ruter og lavere priser som har bidratt til at busstrafikken i Trondheim økte med 11 % ifjor, mens biltrafikken gikk ned !

  3. Konrad
    mar 20, 2012 @ 18:00:14

    Bra. Bergen har fått Bybane, i og for seg prisverdig, men også den går for sakte for reisende fra de mest fjerntliggende bydelene. Den bruker nå 24 minutter til Nesttun og sikkert så ytterligere 24 minutter til Flesland. Med bil eller ekspressbuss går strekningen unna på 25 minutter. Dette er en veldig forskjell for som reiser hver dag.

    Bergen og Trondheim er byer med til dels nokså utstrakt bebyggelse. Da trengs raske forbindelser (frekvens og pris er ikke nok). Jeg håper Trondheim ikke gjør samme feilen som Bergen som lar Bybanen snegle seg frem i 28 km/t.

  4. Jan Bojer Vindheim
    mar 20, 2012 @ 19:30:56

    Akkurat nå henger det i en tynn tråd om vi klarer å mobiliser et flertall i bystyret for å bygge bybane i det hele tatt.
    (https://vindheim.wordpress.com/2011/03/24/kampen-mot-bybanen/)

Legg igjen en kommentar