Trikke-hatet i Adressa

Moderne bybane i Wolverhampton, Wikimedia

Partipressen er et tilbakelagt stadium i Norge, heter det gjerne.  Og det er mange år siden avisene i Norge offisielt representerte hvert sitt politiske parti, men når det nærmer seg valg dukker gamle vaner opp hos journalister og redaktører.  ikke minst ser vi det i gamle Høyreaviser som Aftenposten i Oslo og Adresseavisen i Trondheim.

Det blir ekstra trist når nyansert framstilling må vike for partipolitiske reflekser i det som i praksis er et monopolorgan i Trønder-hovedstaden.  Likefullt ser vi tendensen i full blomst i avisas rapportering fra bystyrets debatt om nye kollektivløsninger.  Hermann Hansen, som allerede har forkynt Gråkallbanens død ved minst fire anledninger, får rapportere om manglende finansiering for flertallets trikkesatsing, mens den politiske kommentatoren Siri Wahl-Olsen gjengir alle opposisjonens argumenter mot trikkesatsing (Nåja, det var ikke så vanskelig siden det  bare er to: det er for dyrt og det betjener bare 4 % av de reisende) men unnlater å gjengi ett eneste argument fra det politiske flertallets side. Slik heller ikke Hansen forteller hva  flertallets representanter anførte i debatten.

Det burde være pinlig når avisa i sin iver etter å fremme opposisjonens sak gir direkte misvisende framstillinger av debatten og vedtakene.  Det burde være komisk når Wahl-Olsen viser til rapporter hun åpenbart hverken har lest eller forstått. Det er nemlig ikke slik at Rambøll-rapporten (jeg går ut fra hun viser til den nest siste av dem) klarer å bortforklare den samfunnsøkonomiske nytten av det alternativet Bystyret nå ber rådmannen gå videre med.

Tvert imot er det jo slik at Rambøll trekker fram både reisetidsgevinster og økt trafikk som følge av skinnefaktoren i sin drøfting av tunnelen under Tyholt, og bare under tvil antyder at buss vil være billigere.  Som Wahl-Olsen faktisk peker på vil jo også Superbuss-alternativet – som Høyre og Frp stemte for –   kreve  betydelige investeringer i tillegg til vanskelige prioriteringer – uten at hverken opposisjonspartiene eller høyrevridde journalister ser dette som en uoverstigelig hindring.

Det gjenstår å se om en bane gjennom tunnel til Brøset, Brundalen og Dragvoll virkelig blir vesentlig dyrere enn en superbussløsning til de samme områdene, være seg i infrastruktur eller i drift. Gråkallbanen hevder at driften av sporvei vil bli rimeligere. men Adressa og høyrepartiene kan ikke være brydd med slike fakta. Heller ikke later det til at Adresseavisen er interessert i klimaeffekten av elektrisk banedrift kontra fossilt drevne busser, slik faktisk bystyret er.

En ekstra omdreining i komikken blir det selvsagt av at Adressa, som ikke lengre kan beskylde miljøkameratene i bystyret for å rane de gamle og sjuke for å finansiere trikken, nå går til angrep på vårt ønske om å skaffe statlig finansiering til skinnegående transport.  Som det heter på amerikansk ”Damned if you do, and damned if you don’t”.

Heldigvis er også velgerne klar over den reelle partifargen som preger Adressa sine reportasjer. Vi kan derfor fortsatt ha  godt håp om et rødgrønt flertall også i kommende valgperiode.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Einar Lundemo
    mai 20, 2011 @ 09:46:47

    Jeg husker Byingeniør Sørum som satt i Bystyret for Høyre. Han var hyperaktiv for å bli kvitt trikken. Etter det siste nedleggingsvedtaket beordret han folk fra etaten » sin » opp langs Gråkallbanen og innover mot Lade for å fjerne eller dekke til skinnegangen. Skinnene tyter i dise dager fram på Bakke Bru nærmest Købmannsgata. Take a look. Adresseavisen er som før på dette området. La oss bli kvitt monopolet.
    Og så bygger vi skinnegående nettverk som er kompatibelt med jernbanens. Superbussforslaget er et blindspor.

  2. Zeugma
    mai 20, 2011 @ 13:42:26

    Fantastisk kommentar til Adressa. Eg las artikkelen til Wahl-Olsen og vart sur, utan å vita kvar eg skulle byrja for å ta til motmæle. Du burde lenka til dette blogginnlegget frå nettkommentaren hennar.

Legg igjen en kommentar